מתי עושים ברית מילה לפג? ומתי חייב לדחות?

במאמר הזה נדבר על ברית לתינוק שנולד פג, לפי ההלכה: מתי עושים ברית מילה לפג? מה ההגדרה של תינוק פג? מתי צריך לדחות את הברית מילה?
ברית מילה לפג

כולנו יודעים שברית המילה, זמנה ביום השמיני ללידת הבן. כפי שנאמר – בפרשת לך לך: "ובן שמונת ימים ימול לכם כל זכר לדרתיכם" וכן בפרשת תזריע: "וביום השמיני ימול בשר עורלתו".

ברית מילה דוחה שבת ואפילו יום כיפור אם היום השמיני חל בדיוק בימים אלו.

עם זאת אנחנו גם יודעים שתורתנו תורת חיים. על כן היא גם מצווה אותנו: "ושמרתם את חוקותי ואת משפטי, אשר יעשה אותם האדם וחי בהם"(ויקרא יח, ה). כלומר אם קיום מצווה כלשהי עלולה להוביל לסכנת חיים, הרי שאין לקיים את המצווה. זה נוגע למצוות רבות בתורה כאשר פיקוח נפש דוחה שבת ושאר מצוות.

כך שתינוק שנולד פג, דוחים את ברית המילה שלו עד למועד בו קיום ברית המילה לא תהווה כל סכנה עבורו.

מה ההגדרה של תינוק פג

תינוק פג הוא כל תינוק שנולד לפני שבוע 37 להיריון. פג נולד בדרך כלל במשקל נמוך יחסית כאשר לא תמיד מערכות גופו בשלות לחלוטין. רבים מהפגים הינם בסיכון בשל בעיות שונות בפעילות הלב, בעיות במערכת העיכול, הם לא מסוגלים לשמור על חום גוף תקין ובדרך כלל הם אכן מטופלים באינקובטור שמנסה לדמות את הרחם שם כביכול הוא ימשיך להתפתח. לאחר שמתפתחת רקמת שומן מתאפשרת השמירה על חום גופם באופן עצמאי. במשך זמן זה גם ממשיכות מערכות הגוף השונות להתפתח, לרוב בהתערבות רפואית.

קיום ברית מילה לפג במצב כזה הוא בהחלט דבר מסוכן ועל כן נוהגים לדחות אותו עד שהוא יגיע למשקל של 2.700 ק"ג. (למרות שבתינוק שאינו פג, ניתן לקיים ברית מילה במשקל של החל מ – 2.500 ק"ג) מעבר לכך יש לוודא כי התינוק אכן כשיר לעבור את ברית המילה ואת זה יש לוודא עם הגורמים הרפואיים שמטפלים בתינוק בבית החולים.

באילו מקרים חייבים לדחות את הברית

למעשה לא רק אצל פגים נוהגים לדחות את ברית המילה. כל מצב רפואי שעלול להוות סיכון עבור התינוק וברית המילה תסכן אותו, הרי שברית המילה תידחה. כך שכל תינוק שסובל מחום גבוה, מצהבת יילודים או כל בעיה רפואית אחרת, (אפילו דלקת עיניים במקרים מסוימים) לא תמיד יוכל לעבור את ברית המילה במועדה. ברור שבכל מקרה לגופו שיש להיוועץ במורה הוראה וכמובן במוהל.

האם צהבת משפיעה על ברית מילה?

כמחצית מהתינוקות סובלים מצהבת ילודים. זה קורה בשל עודף בילירובין שיורד בדרך כלל ללא התערבות רפואית. עם זאת אצל תינוק שיש לו רמות גבוהות של בילירובין עשויות להיות בעיות עם קרישויות הדם מה שעלול לגרום לדימומים מסוכנים בעקבות ברית המילה. במצבים כאלה נוהגים גם כן לדחות את ברית המילה.

מוהל מומחה ידע לייעץ לכם בנושא של צהבת וכן הורדת צהבת. למידע נוסף על צהבת ילודים לפני ברית מילה »

מאמרים נוספים לקביעת תאריך לברית מילה

אולי תרצה לחזור לחלק מסוים במאמר?
פרטי המחבר
מכון עליה
מכון עליה
'מכון עליה' הנה מכללה המפיקה אלפי קורסים תורניים בנושאים: קורס הכשרת שוחטים, הכשרת מוהלים מוסמכים, הכשרת סופרי סת"ם, הכשרת רב מקדש בחופה והכשרת משגיחי כשרות ועוד המון סוגים שונים של קורסים בכל רחבי הארץ ובעולם.

השאר תגובה

מאמרים נוספים על ברית מילה
כלי נגישות
עדכוני המכון
העדכון האחרון מאת מכון עליה
תאריכים למבחני טוען רבני

לכל תאריכי מבחן טוען רבני במינהל בתי הדין לשנה הקרובה תשפ"ד- תשפ"ה (2024 למניינם)

שנה טובה