המדריך לבחירת סנדק בברית מילה

בחירת סנדק בברית מילה היא תהליך שמשלב כבוד, מסורת והקדשת קשרים משפחתיים או חברתיים. מה תפקידו? ואיך לבחור את הסנדק המתאים ביותר? המשיכו לקרוא
בחירת סנדק לברית מילה

הסנדק הוא האדם שמחזיק את התינוק במהלך טקס הברית מילה. במהלך הטקס, הסנדק יושב על "כיסא של אליהו" ואז מניחים את התינוק על ברכיו של הסנדק עם כרית לברית מילה. בזמן שהמוהל מבצע את המילה, הסנדק מחזיק את התינוק, ובכך מסייע לשמירה על שלוותו של התינוק.

במסגרת זו, הסנדק מקבל מעמד מיוחד, משום שאם הברית מילה מבטאה את החיבור של התינוק למסורת היהודית ולעם היהודי, הסנדק הוא זה שמחזיק את התינוק בידיו במהלך המעבר החשוב הזה.

הבחירה בסנדק מבטאת ערכה של כבוד לאדם הנבחר, ולעיתים משמשת לחיזוק קשרים משפחתיים או חברתיים. לא מעט פעמים משתמשים בתפקיד זה כדי להעניק כבוד לאנשים מבוגרים במשפחה, לחזק קשרים עם חברים או להביע הערכה עמוקה למישהו.

בחירת סנדק בברית מילה

בחירת הסנדק לברית מילה היא תהליך שאנשים מתייחסים אליו באופן שונה, והוא מתאים למשפחה ולערכיה. למרות זאת, הנה כמה עקרונות כלליים שיכולים לעזור לך לבחור:

  1. הסנדק שלך צריך להיות מישהו שאתה מעריך ואוהב: הסנדק הוא לא רק מישהו שמחזיק בתינוק במהלך הטקס, הוא גם מקבל תפקיד מרכזי בחיים של הילד. לכן, זה צריך להיות מישהו שאתה מחביב, אוהב, ומעריך.
  2. הסנדק צריך להיות מישהו שמשתתף בערכים שלך: בחירת סנדק היא גם בחירה במי שיוכל להיות מודל למעקב לבנך. לכן, צריך לבחור מישהו שמשתתף בערכים שלך ויוכל להדריך את בנך לפי אותם הערכים.
  3. הסנדק צריך להיות מוכן להתמנות לתפקיד: בחירת סנדק היא לא רק בחירה שלך, אלא גם של הסנדק. הוא צריך להיות מוכן להתמנות לתפקיד ולהתקיים בו במשך שנים.
  4. הסנדק צריך להיות מישהו שיכול להיות נוכח בטקס: זה נראה ברור, אך חשוב לציין. אם אתה שוקל לבחור בסנדק שחי בחו"ל או שיש לו את הקשיים בהגעה לטקס, יתכן שתרצה לחשוב שנית.
  5. הסנדק צריך להיות מישהו שאתה נוח עם העניין שלו בחיים של הילד שלך: כאמור, הסנדק הוא לא רק מחזיק בתינוק במהלך הטקס, אלא גם יש לו תפקיד מרכזי בחיי הילד. אתה צריך להרגיש נוח עם העובדה שהסנדק שבחרת יהיה חלק חשוב מחיי הילד שלך.

אלו הם כמה מהדברים שאתה יכול לשקול בעת בחירת הסנדק. אך בסופו של דבר, הבחירה היא אישית ותלויה בערכים, במסגרת המשפחתית ובתחושת הנוחות שלך.

המקור של סנדק בברית מילה

ישנם מדרשים שונים העוסקים במהות התפקיד של הסנדק. נאמר על אברהם אבינו שהיה ירא למול את עצמו עמד הקב"ה מעליו, אחזו וסייע בידו. כך בעצם הוא הפך להיות הסנדק של אברהם אבינו. (על פי מדרש שוחר טוב בתהילים סימן ל"ה)

יש מקור נוסף בתרגום יהונתן בן עוזיאל שם מופיע על הפסוק – "גם בני מכיר בן מנשה יולדו על ברכי יוסף", מתרגם יהונתן בן עוזיאל: בני מכיר בן מנשה כד אתילידו גזרינון יוסף". – "רוצה לומר שיוסף היה סנדק, שעל ברכי יוסף היו נימולים".

ישנם מקורות נוספים המציינים את חשיבותו של הסנדק.

מה המעלה של המצווה והברכה של הסנדק אחרי הברית

מובא בדרכי משה בשם המהרי"ל: "דיפה כח הסנדק מהמוהל לקרות בתורה קודם המוהל, דהסנדק המחזיק הילד על ברכיו הוי כאילו בנה מזבח והעלה עליו קטורת."

הקטורת היא סגולה לעשירות וכך גם מקובל לייחס את הסגולה לסנדק. רבים גם מתברכים מפי הסנדק לאחר הברית.

האם הסנדק משפיע על התינוק?

נהוג לבחור סנדק שהוא אדם חשוב וירא שמים כאשר מקובל כי ישנה השפעה של הסנדק גם על קדושתו של התינוק. על כן אנחנו אכן רואים רבנים גדולים, אדמו"רים וגדולי ישראל המוזמנים יום יום לבריתות כדי לשמש בהם סנדקים.

הכיבודים שבברית המילה

בברית המילה יש כמה וכמה כיבודים – תפקידים המוטלים בחלקם על המוזמנים ובחלקם על אנשי מקצוע. למעשה ברית המילה בפועל נעשית על ידי מוהל מומחה שהוא אמור להיות מנוסה ובקי היטב בכל מה שקשור לקיום אירועי ברית מילה. לעיתים יהיו אתו עוד עוזר או שניים כאשר במקרים רבים הם גם יבואו כדי ללמוד מקרוב על ברית המילה.

יש את ה"קוואטער" (המכונה גם סנדק שני) שזה מי שמכניס את התינוק אל ברית המילה ומגישו לאביו. בדרך כלל לקוואטער בוחרים זוג נשוי כאשר אם התינוק תעביר את התינוק לידי האישה הקוואטער שתעביר את התינוק לעזרת הגברים דרך בעלה הקוואטער. יש הרבה סגולות בעניין הזה ובמקרים רבים בוחרים בזוג שמצפה לזש"ק.

הכיבוד המרכזי והחשוב ביותר זהו הסנדק.

הסנדק האו זה שמחזיק את התינוק בזמן ביצוע ברית המילה. בדרך כלל מכבדים את האורח הכי חשוב באירוע שישמש כסנדק. אם זה רב חשוב ואם זה סב התינוק.

ישנו כלל שמקורו לא ברור כי אין לכבד את אותו הסנדק יותר מפעם אחת במשפחה. כלומר כשיש יותר מבן אחד הרי שלכל ברית יש להזמין סנדק אחר.

לסיכום – בחירת סנדק

הבחירה של סנדק לברית מילה היא תהליך שמשלב כבוד, מסורת והקדשת קשרים משפחתיים או חברתיים. היא מתרחשת כאשר הורי התינוק מתכוונים להעניק לאדם שהם מעריכים תפקיד מרכזי בטקס הברית מילה, בו הסנדק מחזיק בתינוק כאשר המילה מתבצעת. הפעולה משמעה גם שהסנדק מקבל מנהיגות מוסרית חשובה בחיי התינוק. הבחירה הזו היא לעיתים קרובות גם ביטוי של אהבה והערכה, מכיוון שהתפקיד הוא לא רק כבוד, אלא גם אחריות שממשיכה אחרי הטקס עצמו.

ברית מילה הוא אירוע מכונן בחייו של כל יהודי. לרוב זה קורה כשאנחנו לא באמת מודעים לעניין וגם לא בעלי בחירה עדיין. עם זאת אנחנו עדים לכך כי כמעט בכל תפוצות ישראל ישנה הקפדה על קיום המצווה היות וזה מהווה הקשר והברית שלנו מול בורא עולם. תפקידו של הסנדק בברית הוא חשוב מאוד, וכדאי לערך טוב לקראת בחירת סנדק בברית מילה.

כמו כן גם לבחור מוהל מוסמך לקיום הברית. המשיכו לקרוא » איך לבחור מוהל לברית מילה

אולי תרצה לחזור לחלק מסוים במאמר?
פרטי המחבר
מכון עליה
מכון עליה
'מכון עליה' הנה מכללה המפיקה אלפי קורסים תורניים בנושאים: קורס הכשרת שוחטים, הכשרת מוהלים מוסמכים, הכשרת סופרי סת"ם, הכשרת רב מקדש בחופה והכשרת משגיחי כשרות ועוד המון סוגים שונים של קורסים בכל רחבי הארץ ובעולם.

השאר תגובה

מאמרים נוספים על ברית מילה
כלי נגישות
עדכוני המכון
העדכון האחרון מאת מכון עליה
תאריכים למבחני טוען רבני

לכל תאריכי מבחן טוען רבני במינהל בתי הדין לשנה הקרובה תשפ"ד- תשפ"ה (2024 למניינם)

שנה טובה