האם התפקיד של המשגיח כשרות למכור את החמץ בפסח?

מאמר זה עוסק בתפקיד המשגיח כשרות בתהליך מכירת החמץ לפני חג הפסח. האם המשגיח יכול לספק אישור כשרות בזמן שחמץ עדיין נמצא באותו המקום? קראו וגלו את כל התשובות וההיסטוריה מאחורי התהליך החשוב הזה
מכירת חמץ בפסח

משגיח כשרות זהו תפקיד רב אחריות. למעשה על משגיח הכשרות סומכים שומרי הכשרות ועל סמך ההשגחה שלו הם צורכים את המוצרים עליהם מתנוססת חותמת הכשרות.

משגיחי הכשרות הם בעצם הזרוע המבצעת של גופי הכשרות השונים.

לכל גוף כשרות יש את הסטנדרטים שלו והוא מכשיר לשם כך את משגיחי הכשרות בהתאם לדרישות שלו. בין שלל תפקידיו של משגיח הכשרות עליהם נרחיב בהמשך יש גם את התפקיד של מכירת חמץ. מה זה מכירת חמץ? למי מוכרים את החמץ והאם מותר לאכול חמץ שנמכר לגוי והיה בחזקתו בימי חג הפסח?

מה זה מכירת חמץ?

האיסור של אכילת חמץ בימי חג הפסח הוא רק חלק אחד מכל מה שקשור לנושא חמץ בפסח. מובא בספר שמות – "ולא יראה לך חמץ ולא יראה לך שאור בכל גבולך". כלומר אין להשאיר חמץ ברשותנו בפסח.

את החמץ יש להשבית ולבער מהבית ואם הוא יישאר ברשותנו, לא נוכל ליהנות ממנו גם לאחר חג הפסח. אז מה עושים אם יש לנו מוצרי חמץ יקרי ערך שאין לנו כבר את האפשרות הטכנית מבחינת זמן לאכול ואנחנו גם לא רוצים לשרוף? כאן יש את הפתרון של מכירת חמץ.

הדבר נכון במיוחד בחנויות מזון, מפעלים, מסעדות ושאר בתי עסק המחזיקים ברשותם מלאי גדול של דברי חמץ והם חוששים מפני הפסד מרובה. הם לא יוכלו לעשות בו שימוש אם לא יעבירו הכול לחזקתו של גוי למשך כל ימי החג.

מכירת חמץ מוטלת אם כן על משגיח הכשרות שאמור לוודא כי כל דברי החמץ הנמצאים תחת ההשגחה שלו, יהיו כשרים למכירה גם לאחר חג הפסח.

חשוב לציין! כי מכירת החמץ היא לא מכירה פיקטיבית. היא נערכת כדת וכדין עם כל המסמכים הרלוונטיים והקניינים הנדרשים המקובלים בדיני המדינה.

לאחר חג הפסח מתבצעת שוב מכירה נגדית והחמץ חוזר לרשותו של היהודי.

מה עוד עושה משגיח כשרות?

משגיח כשרות נושא במגוון תפקידים כאשר מוטלת עליו אחריות רבה מאוד. הוא צריך להשגיח על כל תהליך הנעשה עם המזון במקום כולל מעקב קפדני ופיקוח אחר כל מוצר וחומר גלם הנכנס למטבח.

מובן שיש הבדל גדול בין בתי עסק, מפעלי ייצור, מטבחים ציבוריים, מלונות או מסעדות. בכל אחד מהם יש את העבודה של המשגיח המתבססת על הצרכים ועל הייצור שיש במקום.

כך שיש הבדל גדול בין משגיח בחנות של פירות וירקות לבין משגיח בחנות למזון מהיר. האחריות של משגיח בבית מלון גדולה פי כמה מזו של משגיח בבית קפה. לכל מקום יש את הדרישות שלו ואת הפיקוח וההשגחה הנדרשים מצד משגיחי הכשרות.

בכל מקרה, תמיד חשוב שמשגיח הכשרות יהיה אדם ירא שמים וכזה שאפשר אכן לסמוך עליו שהוא יעשה את העבודה שלו בצורה הכי אחראית מתוך יראת שמים והקפדה על כל פרט ופרט.

תפקידו והכשרתו של משגיח כשרות

משגיח כשרות הוא איש מקצוע שעובר כשרה מקיפה ומקצועית דרך קורס משגיחי כשרות. הוא נושא באחריות לוודא שכל הפרוצדורות והמוצרים במסעדה, בית הכנסת או כל מקום אחר שבו נערך תפקיד כשרות, עומדים בדרישות ההלכתיות של הכשרות. המשגיח מעקב, בודק ואושר את הכשרות, מתערב בתהליכים ומבצע בדיקות ללא התראה, כדי לוודא שהכל עומד בסטנדרטים הדרושים.

אולי תרצה לחזור לחלק מסוים במאמר?
פרטי המחבר
מכון עליה
מכון עליה
'מכון עליה' הנה מכללה המפיקה אלפי קורסים תורניים בנושאים: קורס הכשרת שוחטים, הכשרת מוהלים מוסמכים, הכשרת סופרי סת"ם, הכשרת רב מקדש בחופה והכשרת משגיחי כשרות ועוד המון סוגים שונים של קורסים בכל רחבי הארץ ובעולם.

השאר תגובה

מאמרים נוספים על כשרות והשגחה
הקולה היא משקה פופולרי ברחבי העולם, לעיתים אנו נתקלים במשקה ללא סימן ההכשר המוכר, האם היא כשרה? הנה כל מה שאתה צריך לדעת על…
כלי נגישות
עדכוני המכון
העדכון האחרון מאת מכון עליה
תאריכים למבחני טוען רבני

לכל תאריכי מבחן טוען רבני במינהל בתי הדין לשנה הקרובה תשפ"ד- תשפ"ה (2024 למניינם)

שנה טובה