מאת הגר"מ שטרנבוך שליט"א
גדול הפוסקים
ראב"ד בד"צ העדה החרדית
ראש כולל שהורה לתלמידיו שאינו מרשה לילך בזמן סדרי הכולל להשתתף בברית מילה של אחד מחברי הכולל, שזהו ביטול תורה דרבים, ואם אבי הבן רוצה שחברי הכולל ישתתפו בשמחתו, יעשה את הברית לצהרים לזמן בין הסדרים.
ואחד מתלמידי הכולל שאלני האם מותר לו לדחות את הברית, שאז חבריו ישתתפו בשמחתו ויהא ברוב עם.
והשבתי לו שאסור לדחות את המילה עד חצות כדי שיהא ברוב עם, שהמשהה מצווה עד חצות נקרא מתעצל במצוות, וכמובא באור זרוע [סי' ער"ה] שבראש השנה אין נכון לאחר את הברית לאחר תפילת מוסף משום שרוב פעמים גמר תפילת מוסף בסוף ח' שעות והמאחר מצות מילה כל כך, נראית מצות מילה בזויה עליו.
וכך כתב בפתחי תשובה יו"ד סי' רס"ב שאם מאחר אחר חצות, הוא מפסיד דין זריזין מקדימין, ולכן עליו למול בבוקר מוקדם, ורק לעניין הסעודה אם רוצה לדחות לצהריים, כדי שישתתפו בה חבריו, יכול לעשות כן, אבל אם אינו מוצא מנין של אנשים שישתתפו במילה, מותר לו לדחות את הברית לצהריים, כדי שיהיה לו מנין לברית, ואינו נקרא בזה פושע, כיון שהשתדל ולא היה באפשרותו קודם
(תשובות והנהגות ח"ו עמ' ת"ב)