כיצד מבצעים את חיתוך ברית המילה?

הלכות ברית מילה
סימן רס"ד - סעיף ג'

כיצד מלין?

חותכין את הערלה כל העור החופה העטרה עד שתתגלה העטרה ואח"כ פורעין את הקרום הרך שלמטה מהעור בצפורן ומחזירו לכאן ולכאן עד שיראה בשר העטרה ואח"כ מוצצין המילה עד שיצא הדם מהמקומות הרחוקים כדי שלא יבא לידי סכנה וכל מוהל שאינו מוצץ מעבירין אותו ואחר שמצץ נותן עליה אספלנית או רטייה או אבק סמים העוצרים הדם:

הגה: ויהיה נזהר אם יש לאספלנית שפה שיהפכנו לחוץ ולא לפנים שלא לדבק במכה ויבא לידי סכנה (ר' ירוחם נתיב א)':

פה השו"ע מתחיל את החלק המעשי, שיבואר בהמשך.

שלבי ברית המילה

  1. חותכים את העור החופה את העטרה – עור הערלה.
  2. אחר כך קורעים בציפורן את עור הפריעה ומפשילין אותו מתחת לעטרה
  3. השלב האחרון הוא המציצה. כל מוהל שלא מוצץ 'מעבירין אותו'. המציצה היא החלק הפשוט ביותר – מכניסים את האיבר לפה ומוצצים, כפי שיבואר לקמן.  

הרמ"א כותב שאם יש צד אחד לתחבושת שהוא עם כל מיני חוטים עדיף שלא לשים אותו על המכה כדי שלא יגרום לדימום כשמורידים את התחבושת, והדבר יפורט בהמשך .

דיני ברית מילה

עור הערלה הוא החיצוני ביותר, מתחתיו עור הפריעה ומתחתיו העטרה. בברית חותכים את עור הערלה, קורעים את עור הפריעה ומקפלים אותו על העטרה .

מה דינו של מוהל הרוצה בתפיסה אחת לחתוך את עור הערלה ואת כל עור הפריעה?

מוסקיטו כלי מילה

גם בברית רגילה לרוב חותכים יחד עם העורלה גם חלק מעור הפריעה. חיתוך עור הפריעה קשה מאד משום שעור זה קשה מאד למתיחה. פעולה זו נעשית אפשרית בעזרת 'מוסקיטו' (סוג של מלקחיים של חדר ניתוח, ראה תמונה) מכניסים את ה'מוסקיטו' כך שיתפוס את שני העורות ביחד, ואז מכניסים את המגן וחותכים את שני העורות בבת אחת – דבר שחוסך את חיתוך הפריעה, אך גורם לצער רב לתינוק. 

השאלה היא האם מותר לעשות ברית עם מוסקיטו? בחו"ל הדבר נפוץ יותר, אך גם בארץ הוא קיים. מבחינת הדין אין איסור בדבר, אבל ישנה מסורת שמימי אברהם אבינו ברית מילה נעשתה בשני שלבים – מילה ופריעה. בנוסף, גם בשו"ע כתוב "חותכים את הערלה. ואחר כך פורעים את הקרום", כלומר, מדובר שני שלבים – חיתוך ופריעה.

יתר על כן, כתוב שם גם "פורעין בציפורן". למעשה אין שימוש במוסקיטו, כיוון שאמנם הברית בסופו של דבר כשרה, אך על פי המסורת ופשט השולחן ערוך לא רצוי לעשות כן. יש להוסיף כי על פי הסוד יש עניין גדול לקרוע עם הציפורן .

לסיכום: לכתחילה עדיף שלא, אבל מי שעושה כך אין למחות בידו .

הערה: במילת גיד קטן במיוחד, לא ניתן לתפוס עם האצבעות את העור ואז לכולי עלמא מותר להשתמש במוסקיטו (ובמקרה זה ולא תהיה פריעה). לכן חשוב שלכל מוהל יהיה מוסקיטו. אפשרות נוספת היא לתפוס עם המוסקיטו אך להשאיר מעט עור לפריעה, באופן הזה: תופסים כמעט עד חוט הסובב, מכניסים את המגן קצת מעבר ואז בחיתוך יישאר קצת מעור הפריעה ונוכל לבצע פריעה ביד (דבר זה קשה לביצוע ודורש מיומנות וניסיון).

אולי תרצה לחזור לחלק מסוים במאמר?
פרטי המחבר
מכון עליה
מכון עליה
'מכון עליה' הנה מכללה המפיקה אלפי קורסים תורניים בנושאים: קורס הכשרת שוחטים, הכשרת מוהלים מוסמכים, הכשרת סופרי סת"ם, הכשרת רב מקדש בחופה והכשרת משגיחי כשרות ועוד המון סוגים שונים של קורסים בכל רחבי הארץ ובעולם.

4 תגובות

  1. אני אמא לחמישה בנים
    כואב לי ממש לקרוא את זה,פשוט כאב לב מטורף!
    ילדתי ביום שישי וביום שישי הזה הולכים לערוך ברית מילה לתינוק שלי שרק עתה נולד
    מה הפשט של כל הנ"ל? למה עושים את זה? צמרמורת לקרוא את זה 😢
    אם תהיה תשובה, אשמח
    רוצה להגיע לברית עם הבנה יותר עמוקה כדי להצליח להיות רגועה איתו
    זאת המצווה שהכי הכי קשה לי ביקום!!

    1. אקדים ואומר שלא כל דבר ביהדות חייבים להבין.
      לגבי מצוות מילה יש הרבה הסברים הגיונים, והראיה הגדולה היא שרוב היהודים גם אלו שלא שומרים תורה ומצוות מקיימים אותה.
      עשיית הברית מביאה את היהודי לשלמות הגוף, וזה אות ברית בגוף שלנו ביננו להקב"ה.
      בנוסף עשיית הברית ע"י מוהל מומחה גורמת לכאב מינימלי כמו זריקה, ויש מוהלים שעושים ברית אף ללא בכי כלל של התינוק, הבכי של התינוק נובע הרבה פעמים מעצם הנגיעה בגופו וכו.. (בדומה להחלפת טיטול)
      והסיבה העיקרית לברית, זה גם מבחינה רפואית, שהמון רופאים ממליצים עליה, העור שמוסר (העורלה) במהלך הברית הוא עור מיותר, שאם לא חותכים אותו, יכול להצטבר חיידיקים וזיהומים במהלך החיים שגורמים למחלות, ולכן אף אנשים שאינם יהודים עושים את הברית.
      והסיבה שלא עושים בהרדמה, כי הזריקה כואבת יותר מהברית עצמה, ומסוכנת.
      והמדהים ביותר, זה שהזמן הטוב ביותר לעשות את הברית הינה ביום השמיני אז רמות הדם בגוף של התינוק מתאימות לעשיית הברית.

      וזה רק מראה על האמת והחוכמה של התורה הקדושה ! לסיכום
      1) זה אות ברית עם הקב"ה
      2) הכאב הוא הרבה פחות ממה שאנו חושבים
      3) זה טוב מבחינה רפואית.

      כתוב בספרים שבזמן בכי התינוק, הקב"ה מתמלא רחמים, וזה זמן מצויין להתפלל ולבקש.

השאר תגובה

מאמרים נוספים חוברת מוהלים "ברית קודש"
כלי נגישות
עדכוני המכון
העדכון האחרון מאת מכון עליה
תאריכים למבחני טוען רבני

לכל תאריכי מבחן טוען רבני במינהל בתי הדין לשנה הקרובה תשפ"ד- תשפ"ה (2024 למניינם)

שנה טובה