כיצד מבצעים את חיתוך ברית המילה?

הלכות ברית מילה
סימן רס"ד - סעיף ג'

כיצד מלין?

חותכין את הערלה כל העור החופה העטרה עד שתתגלה העטרה ואח"כ פורעין את הקרום הרך שלמטה מהעור בצפורן ומחזירו לכאן ולכאן עד שיראה בשר העטרה ואח"כ מוצצין המילה עד שיצא הדם מהמקומות הרחוקים כדי שלא יבא לידי סכנה וכל מוהל שאינו מוצץ מעבירין אותו ואחר שמצץ נותן עליה אספלנית או רטייה או אבק סמים העוצרים הדם:

הגה: ויהיה נזהר אם יש לאספלנית שפה שיהפכנו לחוץ ולא לפנים שלא לדבק במכה ויבא לידי סכנה (ר' ירוחם נתיב א)':

פה השו"ע מתחיל את החלק המעשי, שיבואר בהמשך.

שלבי ברית המילה

  1. חותכים את העור החופה את העטרה – עור הערלה.
  2. אחר כך קורעים בציפורן את עור הפריעה ומפשילין אותו מתחת לעטרה
  3. השלב האחרון הוא המציצה. כל מוהל שלא מוצץ 'מעבירין אותו'. המציצה היא החלק הפשוט ביותר – מכניסים את האיבר לפה ומוצצים, כפי שיבואר לקמן.  

הרמ"א כותב שאם יש צד אחד לתחבושת שהוא עם כל מיני חוטים עדיף שלא לשים אותו על המכה כדי שלא יגרום לדימום כשמורידים את התחבושת, והדבר יפורט בהמשך .

דיני ברית מילה

עור הערלה הוא החיצוני ביותר, מתחתיו עור הפריעה ומתחתיו העטרה. בברית חותכים את עור הערלה, קורעים את עור הפריעה ומקפלים אותו על העטרה .

מה דינו של מוהל הרוצה בתפיסה אחת לחתוך את עור הערלה ואת כל עור הפריעה?

מוסקיטו כלי מילה

גם בברית רגילה לרוב חותכים יחד עם העורלה גם חלק מעור הפריעה. חיתוך עור הפריעה קשה מאד משום שעור זה קשה מאד למתיחה. פעולה זו נעשית אפשרית בעזרת 'מוסקיטו' (סוג של מלקחיים של חדר ניתוח, ראה תמונה) מכניסים את ה'מוסקיטו' כך שיתפוס את שני העורות ביחד, ואז מכניסים את המגן וחותכים את שני העורות בבת אחת – דבר שחוסך את חיתוך הפריעה, אך גורם לצער רב לתינוק. 

השאלה היא האם מותר לעשות ברית עם מוסקיטו? בחו"ל הדבר נפוץ יותר, אך גם בארץ הוא קיים. מבחינת הדין אין איסור בדבר, אבל ישנה מסורת שמימי אברהם אבינו ברית מילה נעשתה בשני שלבים – מילה ופריעה. בנוסף, גם בשו"ע כתוב "חותכים את הערלה. ואחר כך פורעים את הקרום", כלומר, מדובר שני שלבים – חיתוך ופריעה.

יתר על כן, כתוב שם גם "פורעין בציפורן". למעשה אין שימוש במוסקיטו, כיוון שאמנם הברית בסופו של דבר כשרה, אך על פי המסורת ופשט השולחן ערוך לא רצוי לעשות כן. יש להוסיף כי על פי הסוד יש עניין גדול לקרוע עם הציפורן .

לסיכום: לכתחילה עדיף שלא, אבל מי שעושה כך אין למחות בידו .

הערה: במילת גיד קטן במיוחד, לא ניתן לתפוס עם האצבעות את העור ואז לכולי עלמא מותר להשתמש במוסקיטו (ובמקרה זה ולא תהיה פריעה). לכן חשוב שלכל מוהל יהיה מוסקיטו. אפשרות נוספת היא לתפוס עם המוסקיטו אך להשאיר מעט עור לפריעה, באופן הזה: תופסים כמעט עד חוט הסובב, מכניסים את המגן קצת מעבר ואז בחיתוך יישאר קצת מעור הפריעה ונוכל לבצע פריעה ביד (דבר זה קשה לביצוע ודורש מיומנות וניסיון).

פרטי המחבר
מכון עליה
מכון עליה
'מכון עליה' הנה מכללה המפיקה אלפי קורסים תורניים בנושאים: קורס הכשרת שוחטים, הכשרת מוהלים מוסמכים, הכשרת סופרי סת"ם, הכשרת רב מקדש בחופה והכשרת משגיחי כשרות ועוד המון סוגים שונים של קורסים בכל רחבי הארץ ובעולם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים חוברת מוהלים "ברית קודש"
מעלין בקודש עם מכון עליה

רוצה לעלות בסולם ההצלחה ולהגיע לפרנסה בשפע ע"י מקצוע תורני מכובד? 

אנו מזמינים אותך לבית המדרש מהלכה למעשה!
'מכון עליה' המכון המוביל והמוכר בארץ ובעולם לעיסוק במקצועות קודש, מעל 30,000 בוגרים!

בחר במקצוע המתאים לך מתוך מגוון רחב של קורסים.

הקורסים הבאים נפתחים בקרוב
שריין מקום גם עבורך
עדכוני המכון
העדכון האחרון מאת מכון עליה
האתר בתצוגה חדשה לנוחיותכם הגולשים!

צוות מכון עליה גאים להציג לכם את הגרסה החדשה של האתר, שבה שיפרנו משמעותית את חווית המשתמש. כדי להקל עליכם הגולשים. מה שיפרנו באתר:

  • תצוגת המאמרים.
  • שיפרנו את הפונט.
  • עשינו סדר בכל החומר.
  • כפתורים על המסך.
  • טופס הרשמה בקליק.

שתוכלו לקרוא להנאתכם באתר ולמצוא את התוכן שאתם מחפשים. אז… גלישה נעימה.
צוות מכון עליה.