תרגול של סופרי סתם – להתחיל מבראשית

במאמר זה, אנו חושפים את העולם המופלא של סופרי סת"ם. נתמקד באומנות העתיקה של כתיבת ספר תורה, תפילין ומזוזות, תוך בחינה של הדיוק, הקפדה והמיומנות הנדרשת לכל אות ואות. המאמר ,יציג את חשיבות מלאכת התרגול במלאכת הכתיבה הקדושה.
תרגול של סופרי סתם

הגמרא אומרת: עין רואה וכו' וכלי המעשה גומרים, לא פעם אני רואה תלמידים, אשר משקיעים זמן רב ומאמצים רבים בתרגול סופרי סתם – אף על פי שגם חלק זה של התרגול חשוב מאוד – ועדיין ההתקדמות שלהם אינה רבה ביחס להשקעה שלהם.

מדוע זה קורה?

מרגלא בפומי'ה של הרב מנחם דוידוביץ' ז"ל, שהיה אומר ושונה לתלמידיו: "סת"מ כותבים מהראש" !!!

הבה ננסה להבין את דבריו. ברור שפעולת הכתיבה עצמה, מתבצעת באמצעות הידיים, אך אם אין הבנה ברורה של התהליך שהידיים צריכות לעשות, יהיה קשה מאוד להגיע לרמה גבוהה.

לעומת אותם תלמידים הנזכרים, ישנם כאלו שמשקיעים יותר בהבנת התהליך: הבנה של צורת האות, של הנעת היד והאצבעות וכו', ובדרך כלל הם נדרשים למאמצים פחותים בהרבה כדי להגיע לרמת התלמידים הראשונים.

וכמובן שכאשר ההבנה ברורה והתלמיד מתרגל ומשקיע הפירות בדר"כ איכותיים יותר.

הדברים ברורים יותר כאשר אנו מבינים שרוב הפעולות והתנועות שאנו עושים מקורן במוח, אשר שולח את הפקודות הנכונות לאיברים, בדרך מופלאה שברא יוצר הכל.

אפילו קצב הנשימה שלנו, שמשפיע גם כן על תהליך הכתיבה, מושפע מהמוח וניתן לניהול נכון יותר. לא פעם אני רואה סופרים, שנשימתם הקצרה גורמת להם לקושי בכתיבה.

כמובן שעניין הכתיבה ביד קלה ורפויה, מושפע גם כן על ידי המוח, וגם עניין זה משפיע רבות על איכות הכתיבה.

המוח שלנו לומד כל הזמן, אולם קשה לו לשנות הרגלים, כמו שאמרו חכמינו ז"ל "הלומד ילד למה הוא דומה וכו'", ולכן פעולות המורגלות אצל האדם, כגון קצב הנשימה, החזקת כלי כתיבה וכדו', לא קל לשנות, אך חשוב לזכור שיהיה קשה הרבה יותר לשנות את זה לאחר שהתלמיד יסיים את קורס הכתיבה כיוון שהוא הרגיל את מוחו בכל פעולה באותיות לבצע בצורה שגויה, כך שתיקון העניין יהיה מורכב בהרבה, למחוק את הפעולה השגויה שהשתרשה במוח ולהרגיל את המוח לפעולות הנכונות.

בין אם הסופר כבר סיים את לימודיו, ובין אם עדיין לא, נמליץ לו להרגיל את עצמו בפעולות נכונות, כאשר הדרך לכך, גם היא מופיע כבר במקורותינו, לחזור על הפעולה הנכונה פעמים רבות עד שהדבר יתקבע במוחנו.

דא עקא, שרבים הם הסופרים אשר אין עיתותיהם בידם לשוב לתרגול, כאשר ריחיים על צווארם.

המלצתנו היא לבצע את הפעולות בצורה חוזרת אך למשך פרקי זמן קצרים, לדוג', סופר שידו עדיין אינה רפויה מספיק בעת הכתיבה, ישתדל פעם בכמה שעות (עבודה) לתרגל משיכות קולמוס, כאשר היד רפויה, למשך 5 עד 10 דק', או מי שנשימתו אינה סדורה ומספקת, יבצע תרגילי נשימה למשך 3 עד 5 דק' כאשר מתיישב לכתוב.

פעולות תרגול של סופרי סתם יפעלו שגם כאשר הסופר יתחיל בעבודתו, ההרפיה ו/או הנשימה הנכונה ימשיכו מעט לתוך זמן הכתיבה, וככל שהפעולות תחזורנה על עצמן, הן תקבענה במוח, כך שאחרי תקופה הסופר יגלה שבאופן בלתי מודע ההרפיה או הנשימה שלו השתפרו לאין ערוך.

כנ"ל גם בשיפור צורת האותיות. כאשר סופר רוצה לשפר את כתיבתו עליו להתייחס ולבצע בכל פעם שיפור אחד ולהתמקד בו, ואך ורק בו (בהנחה שאין מדובר בבעיה הלכתית כמובן), עד שהפעולה תבוצע באופן אינסטינקטיבי, ואז יוכל לעבור לשיפור הבא.

בהצלחה רבה..

ואל תשכחו לנשום
המאמר נכתב ע"י הרב ישראל קוזליק שליט"א.

סופר מומחה ומרצה במכון עליה בקורס סופרי סתם.


במאמר זה, אנו חושפים את העולם המופלא של סופרי סת"ם. נתמקד באומנות העתיקה של כתיבת ספר תורה, תפילין ומזוזות, תוך בחינה של הדיוק, הקפדה והמיומנות הנדרשת לכל אות ואות. המאמר ,יציג את חשיבות מלאכת התרגול במלאכת הכתיבה הקדושה.

אולי תרצה לחזור לחלק מסוים במאמר?
פרטי המחבר
מכון עליה
מכון עליה
'מכון עליה' הנה מכללה המפיקה אלפי קורסים תורניים בנושאים: קורס הכשרת שוחטים, הכשרת מוהלים מוסמכים, הכשרת סופרי סת"ם, הכשרת רב מקדש בחופה והכשרת משגיחי כשרות ועוד המון סוגים שונים של קורסים בכל רחבי הארץ ובעולם.

השאר תגובה

מאמרים נוספים על כתיבת סת"ם
כלי נגישות
עדכוני המכון
העדכון האחרון מאת מכון עליה
תאריכים למבחני טוען רבני

לכל תאריכי מבחן טוען רבני במינהל בתי הדין לשנה הקרובה תשפ"ד- תשפ"ה (2024 למניינם)

שנה טובה