איך תוכלו לדעת אם הסופר סתם הוא אדם ירא שמיים?

מאמר מעורר מחשבה שנכנס לעומק הנפש של הסופרים ובודק אם הם באמת יראי שמיים או שזו רק חזות. דרכים לזהות איתנות ויראת שמים בכתבים ובאישיות.
סופר סתם יראי שמיים

התפקיד של סופר הסת"ם הוא לכתוב עבורנו את המזוזות, את פרשיות התפילין וכן ספרי תורה, מגילות ושאר כתבי קודש.

לא כל מי שיודע לכתוב בכתב אשורית שזה הכתב בו נכתבים כתבי הקודש, הינו ראוי לאמון שלנו ולכך שאנחנו נרכוש ממנו את אותם כתבי קודש. כי מלאכת כתיבת הסת"ם היא ממש לא עניין של מה בכך. כדי לכתוב את כתבי הקודש אמור סופר הסת"ם להיות אדם ראוי וירא שמים, שומר תורה ומצוות ומקפיד על קלה כבחמורה.

אלו תנאי סף.

כאשר סופר סתם כותב הרי שהכוונות שלו וגם יראת השמים שלו משפיעים יותר מכל על קדושת הכתב. זו הסיבה ש סופר הסתם אמור להגות כל מילה שהוא כותב, לפני הכתיבה וזאת כדי להכניס קדושה למילים ולאותיות על ידי הבל פיו.

יש את צורת הכתב שיש לה הרבה מאוד כללים בכל אות ובכל תג ורק לאחר לימוד יסודי ומקיף ותרגול עקבי וסבלני של כל אות ניתן להגיע לרמה המבוקשת מבחינה הלכתית.

סופר הסתם אמור להיות בקי בכל ההלכות הקשורות למלאכת הכתיבה. אם הוא לא יודע היטב את כל ההלכות, הרי שהוא בהחלט עשוי להיכשל במלאכתו ועל ידי כך גם להכשיל אחרים. יש הרבה מאוד הלכות שאף אחד לא באמת רואה האם סופר הסתם מקיים אותן. כך שרק אם הוא יהיה ירא שמים באמת, תוכלו לסמוך עליו ועל הכתיבה שלו שהיא אכן נעשית בצורה הראויה והנכונה על פי כל כללי ההלכה.

הסמכה והסכמה לכתיבה

סופר הסתם אמור ללמוד את כל ההלכות ואת צורת הכתיבה על כל מה שכלול בה במקום מוכר וכזה שעומד תחת פיקוח של רבנים ומורי הוראה. רק לאחר שלמד הוא יכול לגשת למבחן כדי שייבחנו ידיעותיו הן בפן ההלכתי והן בפן הטכני.

חשוב שהוא יקבל הסמכה לאחר קורס סופר סתם מצד מכון מוכר כדי שאכן אפשר יהיה לסמוך עליו ולתת בו אמון.

ברגע שלקוחות רוכשים מזוזה און תפילין מידי אדם כזה הם יכולים להיות סמוכים ובטוחים כי אכן הם רכשו מוצר שעונה על כל כללי ההלכה וכי הוא מוצר מהודר וכשר מלכתחילה.

קורס סופרי סתם

לא קונים סת"ם סתם!

לא כולם ממש מודעים לכך. יש חנויות רבות של תשמישי קדושה המוכרים תפילין ומזוזות (ראו קניית תפילין) כאשר אלו מגיעים כבר מוכנים קומפלט בתוך בתי התפילין או בתי המזוזות. אנשים שלא באמת יודעים על מה חשוב להקפיד, רוכשים את המוצר ועושים בו שימוש כאשר מקרים רבים כבר היו בהם לאחר זמן נפתחו בתי המזוזה או בתי התפילין ונמצאו ריקים מתוכן או שהכתבים היו מודפסים במדפסת או מכונת צילום. ברור שבצורה כזו לא יוצאים בשום אופן ידי חובה.

אם אתם מחפשים חנות לרכישת ציוד לסופרי סת״ם הכירו את האתר לומדים שופס שבו ניתן למצוא מגוון של תשמישי קדושה גם לסופרי סתם.

על כן, תמיד חובה לברר האם הסופר הינו אדם ירא שמים מוסמך לכתיבה.

אולי תרצה לחזור לחלק מסוים במאמר?
פרטי המחבר
מכון עליה
מכון עליה
'מכון עליה' הנה מכללה המפיקה אלפי קורסים תורניים בנושאים: קורס הכשרת שוחטים, הכשרת מוהלים מוסמכים, הכשרת סופרי סת"ם, הכשרת רב מקדש בחופה והכשרת משגיחי כשרות ועוד המון סוגים שונים של קורסים בכל רחבי הארץ ובעולם.

השאר תגובה

מאמרים נוספים על כתיבת סת"ם
כלי נגישות
עדכוני המכון
העדכון האחרון מאת מכון עליה
תאריכים למבחני טוען רבני

לכל תאריכי מבחן טוען רבני במינהל בתי הדין לשנה הקרובה תשפ"ד- תשפ"ה (2024 למניינם)

שנה טובה