ההבדל בין סדר פרשיות התפילין של ראש לשל יד

במאמר זה נחקור את ההבדלים בין סדר הפרשיות בתפילין של ראש לתפילין של יד. כיצד ההלכה והמסורת מגדירות את הדרישות ומה המשמעות הרוחנית מאחורי ההבדלים
ההבדל בין תפילין של ראש ליד

"וּקְשַׁרְתֶּם לָאוֹת עַל יָדֶיךָ וְהָיוּ לְטֹטָפֹת בֵּין עֵינֶיךָ…" מהפסוק הזה אנחנו לומדים על מצוות תפילין.

  • וקשרתם לאות על ידיך – אלו תפילין של יד
  • והיו לטוטפות בין עיניך – אלו תפילין של ראש

מה ההבדל בין תפילין של יד לתפילין של ראש?

יש מספר הבדלים בין התפילין של ראש לבין אלו של יד.

בכל אחד מבתי התפילין, הן אלו של ראש והן אלו של יד, מופיעות ארבעה פרשיות. "קדש לי כל בכור…" "והיה כי יביאך…"שמע ישראל" "והיה אם שמוע".

פרשיות אלו כתובות על גבי קלף והן נכתבות על ידי סופר סת"ם, בכתב מיוחד ועם דיו המיועד בדיוק לשם כך.

בתפילין של יד כתובות הפרשיות כולן ברצף בזה אחר זה על גבי קלף אחד. בתפילין של ראש לעומת זאת כותבים כל פרשיה בפני עצמה על יריעת קלף נפרדת. בתפילין של יד מגלגלים את הקלף ומכניסים אותה כמות שהיא בתוך הבית. בתפילין של ראש יש חלוקה לארבעה תאים כאשר כל פרשייה מוכנסת לתא נפרד משלה על פי סדר מיוחד שנקבע בהלכה.

שנשעבד את המוח ואת הלב לה' ולמצוותיו

בעת שמניחים את התפילין, עלינו לכוון לשעבד את מוחנו ואת ליבנו להשם ולמצוותיו. מצוות התפילין מסייעת לנו לזכור את עניין השעבוד. תפילין של ראש מונחות במקום של המוח ואילו תפילין של יד נכרכות על יד שמאל שהיא מול מקום הלב.

אם נתבונן במבנה של בתי התפילין, הרי שאפשר יהיה להבין טוב יותר את ההבדל בין המוח והלב.

התפילין של יד עשויות בית אחד ללא כל חלוקה, כי הן מסמלות את הלב שהוא בדרך כלל פועל עם רגש אחד ויחיד. בתפילין של ראש לעומת זאת יש לנו ארבעה תאים היות והשכל והראש שלנו מתחלק ומפריד כל נושא לפרטים ופרטי פרטים מתוך רצון לחקור ולהבין כל דבר.

המטרה שלנו בהנחת התפילין היא להזכיר כי עלינו לשעבד את המוח ואת הלב, על כל החכמה שלנו וההבנה שלנו לפרטי פרטים – מול בורא עולם.

מהו המנהג של הנחת התפילין בן רש״י לרבינו ת״ם

כמעט כולם מקפידים על שיטת רש"י ומניחים תפילין בנוסח רש"י. עם זאת יש רבים הנוטים להחמיר גם כשיטת רבינו תם ועל כן הם מניחים בנוסף לתפילין של רש"י גם תפילין של רבינו תם. ההבדל בין השיטות השונות הוא בעיקר בסדר כתיבת הפרשיות.

על פי רבנו תם, עורכים את הפרשיות בסדר הבא:

"קדש לי", "והיה כי יביאך", "והיה אם שמע", "שמע". לעומת תפילין על פי רש"י שם הפרשיות הן "כסדרן". כלומר לפי הסדר שבתורה: "קדש לי", "והיה כי יביאך", "שמע", "והיה אם שמע".

גם בתפילין רבינו תם הכתיבה נעשית 'כסדרן' כאשר משאירים דף ריק לפרשת והיה אם שמע וחוזרים לכתוב אותה לאחר שכותבים פרשת שמע.

לימודים של סופרי סת״ם

כשמדובר בתפילין, ההבדלים בין תפילין של יד לתפילין של ראש אינם רק חיצוניים, אלא גם הלכתיים וסימבוליים. תפילין של יד מכילות פרשה אחת שכתובה על קלף אחד, בעוד תפילין של ראש מכילות ארבע פרשיות, כל אחת בקלף נפרד, והן מונחות בארבע תאים מחולקים. לכל אחת מהן ישנם דינים וסוגים שונים, ולכן הדרישות מסופר סת"ם שיודע לכתוב תפילין אינן פשוטות.

קורס סופרי סת"ם מתמקד בלימוד ההלכות, כתיבה ובדיקה, בעוד קורס משפצי תפילין עוסק באומנות הייצור והתיקון של הבתים של התפילין. לכל קורס יתרונות וחסרונות, אך שניהם משלימים אחד את השני בהבנה הרחבה והעמקה של המצווה.

אולי תרצה לחזור לחלק מסוים במאמר?
פרטי המחבר
מכון עליה
מכון עליה
'מכון עליה' הנה מכללה המפיקה אלפי קורסים תורניים בנושאים: קורס הכשרת שוחטים, הכשרת מוהלים מוסמכים, הכשרת סופרי סת"ם, הכשרת רב מקדש בחופה והכשרת משגיחי כשרות ועוד המון סוגים שונים של קורסים בכל רחבי הארץ ובעולם.

השאר תגובה

מאמרים נוספים על כתיבת סת"ם, על מצוות תפילין
כלי נגישות
עדכוני המכון
העדכון האחרון מאת מכון עליה
תאריכים למבחני טוען רבני

לכל תאריכי מבחן טוען רבני במינהל בתי הדין לשנה הקרובה תשפ"ד- תשפ"ה (2024 למניינם)

שנה טובה