תהליך טהרה למקווה לפני החתונה

אז מלבד החופה והקידושין יש דבר נוסף עליו יש להקפיד לקראת הנישואין וזוהי הטבילה במקווה. מה כולל התהליך? מתי יש לקיים את הטבילה? המדריך המלא
מקווה לפני החתונה

"אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ עַל הָעֲרָיוֹת וְאָסַר לָנוּ אֶת הָאֲרוּסוֹת וְהִתִּיר לָנוּ אֶת הַנְּשׂוּאוֹת לָנוּ עַל יְדֵי חֻפָּה וְקִדּוּשִׁין"… זו הברכה שמברך מסדר הקידושין מתחת לחופה.

אז מלבד החופה והקידושין יש דבר נוסף עליו יש להקפיד לקראת הנישואין וזוהי הטבילה במקווה. למעשה מדובר בטבילה שהיא לצורך טהרה (היא גם מתקיימת בכל חודש לאחר המחזור החודשי.)

מה כולל התהליך? מתי יש לקיים את הטבילה? מה המשמעות של הטבילה ואיך מתכוננים לקראתה?

שבעה נקיים שלפני הטבילה במקווה

תהליך הטהרה הוא לא רק טבילה במקווה. למעשה קודמים לו שבוע ימים של הכנות.

לא מדובר כאן בהכנה מסובכת וקשה. זה רק עניין של מודעות ושל ספירה. ביום בו פוסק הדימום מבצעת הכלה בדיקת הפסק טהרה. אם הבדיקה נקייה, הרי שהיא מתחילה לספור שבעה ימים נקיים. זה אומר שעליה לבדוק את עצמה בוקר וערב בכל יום למשך שבעה ימים. ביום השמיני, כלומר באותו יום בו היא ביצעה את הפסק הטהרה היא הולכת לטבול.

הטבילה היא בדרך כלל בערב שלפני החתונה אך אפשר בהחלט להקדים אותה למספר ימים קודם לכן, אם הכלה אכן מוכנה מבחינת הספירה של שבעה נקיים. יהיה עליה להמשיך לבצע בדיקה אחת בכל יום עד לחתונה כדי להבטיח כי היא אכן נשמרת בטהרתה.

מקובל לטבול בלילה לאחר השקיעה. עם זאת ישנם מקרים מיוחדים בהם התירו טבילה ביום אך זה קורה רק לאחר שאלת חכם.

ההכנות לקראת הטבילה במקווה לפני החתונה

הטבילה היא מצווה מדאורייתא ועל כן יש בה כללים מיוחדים והלכות חופה וקידושין מיוחדות כיצד יש להתכונן לקראת הטבילה.

הכלל המרכזי הוא שהטבילה צריכה להיות ללא כל חציצה על הגוף. על כן, לקראת הטבילה ישנה הכנה של כשעה אחת בה הכלה מכינה את עצמה לקראת הטהרה.

זה כולל רחצה יסודית של כל חלקי הגוף, הסרת שיער שהיא מקפידה בדרך כלל להסיר, גזיזת ציפורניים שהיא מקפידה, הסרת תכשיטים, הסרת איפור וכן הלאה.

לרוב היא תוכל להיעזר בהדרכה של בלנית העובדת במקום שתדריך אותה במקרה והיא תבקש זאת.

חשוב לציין! כי במקווה ישנם חדרים סגורים ומאובזרים לכל טובלת כאשר כיום אנחנו עדים לסטנדרטים גבוהים במיוחד של מקוואות הנבנות בצורה מהודרת, מפנקת ויוקרתית במיוחד הכול כדי להעניק לטובלות תחושה נינוחה ונעימה לצד אינטימיות וצניעות.

כיום יש מקוואות בכל שכונה כמעט כאשר המבנה מוסתר ונראה אנונימי למדי. כך שהצניעות נשמרת ולא כולם יודעים ורואים מי מגיע למקום.

טבילה חגיגית

כל טבילה היא מצווה כאשר היא נעשית בזמן ולאחר ההכנות הנכונות. עם זאת נהוג לחגוג את הטבילה הראשונה של הכלה כאשר בקהילות רבות מגיעות יחד עם הכלה בנות המשפחה שלה ושל החתן, עם מגדנות ועוגות והם מקבלים את הכלה העולה מהטבילה בשירה וריקודים.

מפקחי מקוואות – חומרת התפקחות

קורס מפקחי מקוואות זוהי הכשרה מקצועית שנועדה להכשיר מומחים בנושא המקוואות, אשר משמשות לטהרה ריטואלית ביהדות. הקורס מספק למשתתפים את הידע הנדרש לניהול, פיקוח ותחזוקה של מקוואות בצורה הלכתית והיגיינית. בסיומו, המשתתפים מקבלים הסמכה שמאפשרת להם לפקח ולהבטיח שהמקוה עומד בכל ההלכות והסטנדרטים הנדרשים.

אולי תרצה לחזור לחלק מסוים במאמר?
פרטי המחבר
מכון עליה
מכון עליה
'מכון עליה' הנה מכללה המפיקה אלפי קורסים תורניים בנושאים: קורס הכשרת שוחטים, הכשרת מוהלים מוסמכים, הכשרת סופרי סת"ם, הכשרת רב מקדש בחופה והכשרת משגיחי כשרות ועוד המון סוגים שונים של קורסים בכל רחבי הארץ ובעולם.

השאר תגובה

מאמרים נוספים על חופה וקידושין
חתונה ברבנות: כל מה שחתן וכלה צריכים לדעת על הכנה לחופה וקידושין עפ"י ההלכה והמנהג היהודי. מידע חיוני, טיפים וכלים לעבר חתונה מוצלחת….
כלי נגישות
עדכוני המכון
העדכון האחרון מאת מכון עליה
תאריכים למבחני טוען רבני

לכל תאריכי מבחן טוען רבני במינהל בתי הדין לשנה הקרובה תשפ"ד- תשפ"ה (2024 למניינם)

שנה טובה