הלכות וסדר התהליך החתן ביום החתונה

הלכות חופה וקידושין: ישנן הלכות שונות ביום החופה כאשר אלו מעניקים את התוקף ההלכתי לנישואין. ללא קיום ההלכות הללו, הנישואין לא יהיו תקפים.
הלכות חופה וקידושין

הרכיבים הללו כוללים:

  • חתימה על הכתובה
  • ברכות האירוסין והנישואין מתחת לחופה
  • קידושין על ידי הטבעת.
  • שני עדים הנוכחים במקום.

מעבר למנהגים הללו יש עוד מנהגים שונים כאשר לכל אחד מהם ישנה משמעות רבה ואלו נקבעים בהתאם למסורת המשפחתית.

כמו למשל כיסוי ההינומה על ידי החתן, הובלת החתן והכלה אל החופה על ידי ההורים, הסיבובים של הכלה סביב החתן, שבירת הכוס, קריאת הכתובה על ידי מסדר הקידושין וכן הלאה.

סדר תהליך חופה וקידושין – צעד אחר צעד

נלמד על סדר עריכת חופה וקידושין כפי שהדבר נקבע על פי ההלכה.

חתימה על הכתובה

לפני היציאה לחופה נערך הטקס של החתימה על הכתובה. במעמד זה החתן חותם על הכתובה לאחר שהוא לומד את תוכנה ומבין על מה בעצם הוא חותם. נוהגים לקיים קניין סודר על ידי מטפחת אותה החתן מגביה כאשר המשמעות היא שהחתן מקבל עליו את ההתחייבויות המופיעות בכתובה תמורת המטפחת.

הכתובה היא בעצם מסמך משפטי ועל כן יש למלא אותה באופן מדויק עם תאריכים עבריים ולועזיים.

הינומה

לפני החופה מכסה החתן את פני הכלה בהינומה. בקרב קהילות אשכנז יש הטוענים כי זו החופה ועל כן יש צורך בשני עדים שיהיו במעמד זה. בקרב קהילות ספרד לא סברו כך ועל כן אין כל עניין בכיסוי בנוכחות שני עדים.

יציאה לחופה

קהילות עדות המזרח מקיימים את החופה באולם תחת קורת גג כאשר בני אשכנז נוהגים לעשות אותה בחוץ תחת כיפת השמים.

מקובל שהחתן יוצא מלווה באביו ואבי הכלה כאשר הכלה יוצאת עם אמה ואם חתנה. החתן מגיע ראשון אל החופה והכלה שמגיעה אחר כך מסובבת עם שושבינותיה את החתן שבעה סיבובים. לא כולם נוהגים כך אך יש לכך סיבות והסברים שונים בהלכה.

לאחר מכן מעמידים את הכלה לימין החתן ומסדר הקידושין מתחיל בטקס.

טקס הקידושין

הרב שעורך את החופה מברך על היין ברכת בורא פרי הגפן ואחר כך מברך את ברכת הקידושין. הרב נותן לחתן לטעום מהיין ולאחר מכן מעביר לאם הכלה שתיתן לכלה.

לאחר מכן מקדש החתן את הכלה באמצעות טבעת הקידושין כאשר הוא אומר לה בזה הלשון – "הרי את מקודשת לי בטבעת זו כדת משה וישראל". העדים עוקבים אחר כל התהליך בו החתן אכן עונד את הטבעת על האצבע המורה של הכלה.

מקריאים את הכתובה

מכבדים את אחד האורחים המכובדים בקריאת הכתובה ואחר כך מוסרים אותה לידי הכלה.

שבירת הכוס

החתן שובר את הכוס כסמל לחורבן ירושלים.

שבע ברכות

מברכים את שבע הברכות כאשר מקובל לחלק את הברכות ולכבד אורחים חשובים וקרובי משפחה של בני הזוג שיברכו את הברכות.

עורך חופה וקידושין – למי זה מתאים?

עורך חופה וקידושין צריך להיות אדם יראי שמים שקיבל את הסמכה המתאימה מאת הרבנות הראשית, לאחר שלמד ועבר קורס מתאים לכך.

קורס עורכי חופה וקידושין זאת תכנית לימודית שמכשירה אנשים להוביל טקסים נושאים הלכתיים ומנהגים יהודיים של חתונות. הקורס מיועד לאנשים שמעוניינים לעמוק בידע ההלכתי ולהפוך לגורם מכריע באחד הרגעים החשובים בחיים. התכנים כוללים לימוד על ההלכות של קידושין, העקרונות של חופה, וכן מנהגים ונוהגים משונים של יהדות שונות. בנוסף, הקורס נוגע גם בכיצד ליצור חוויה מרכזית ומשמעותית לזוג החתן והכלה. ההסמכה בסיומו של הקורס מאפשרת לבצע חופות וקידושין בצורה רשמית ומקובלת.

לסיכום הלכות חופה וקידושין

יום החתונה הוא אחד מהרגעים הכי חשובים ומרגשים בחיים, וכזכור בדת היהודית, הוא גם כולל מספר הלכות ומנהגים שחשוב לשמור עליהם. פרטים אלו משפיעים לא רק על החתן והכלה אלא גם על המשמעות הרוחנית וההלכתית של האירוע.

מקווים שהמאמר הזה סיפק לכם חומר למחשבה והבנה עמקה של ההלכות והמנהגים שצריך לקיים. זה הזמן לזכור שכל פרט ופרט יכול להוסיף ערך ומשמעות, ולכן כדאי להשקיע בו תשומת לב.

אז כשאתם עומדים תחת החופה, רגע לפני שאתם עוברים את אחד הספרים החשובים בחיים, חשוב לזכור את העקרונות ההלכתיים והרוחניים שמעצבים את הרגע. הם מהווים חלק בלתי נפרד מהטקס ומהשמעות שלו, והם מספקים לנו מסגרת שבה אנו יכולים להבין ולערך את החוויה הזו ככל הניתן.

אולי תרצה לחזור לחלק מסוים במאמר?
פרטי המחבר
מכון עליה
מכון עליה
'מכון עליה' הנה מכללה המפיקה אלפי קורסים תורניים בנושאים: קורס הכשרת שוחטים, הכשרת מוהלים מוסמכים, הכשרת סופרי סת"ם, הכשרת רב מקדש בחופה והכשרת משגיחי כשרות ועוד המון סוגים שונים של קורסים בכל רחבי הארץ ובעולם.

השאר תגובה

מאמרים נוספים על חופה וקידושין
חתונה ברבנות: כל מה שחתן וכלה צריכים לדעת על הכנה לחופה וקידושין עפ"י ההלכה והמנהג היהודי. מידע חיוני, טיפים וכלים לעבר חתונה מוצלחת….
כלי נגישות
עדכוני המכון
העדכון האחרון מאת מכון עליה
תאריכים למבחני טוען רבני

לכל תאריכי מבחן טוען רבני במינהל בתי הדין לשנה הקרובה תשפ"ד- תשפ"ה (2024 למניינם)

שנה טובה