כיצד לבצע שחיטה כשרה

התורה התירה לנו לאכול בשר של בהמה ועוף. בכפוף להלכות הקובעות, כיצד לבצע שחיטה כשרה? ואיזה בהמה ועוף כשרים למאכל? כל זה ועוד במאמר הבא.
כיצד לבצע שחיטה כשרה

התורה התירה לנו לאכול בשר של חיה בהמה ועוף אך כל זה בכפוף לשורה של הלכות הקובעות איזו חיה, בהמה או עוף נחשבים כשרים לאכילה. כיצד לבצע שחיטה כשרה? כל זה ועוד במאמר הבא.

מעבר לסימני הטהרה של בעלי החיים הללו, יש את הלכות השחיטה המקיפות אשר אלה מנחות אותנו בביצוע הנכון על פי הלכה ש השחיטה. רק לאחר שחיטה כשרה, בדיקת הבהמה ואחר כך גם ניקור החלקים והכשרה באמצעות מלח, אפשר להתיר את הבשר לאכילה.

השאלה העיקרית היא כיצד לבצע שחיטה כשרה שזה למעשה הצעד הראשון שלנו בהכנת הבשר לאכילה. על זה נרחיב כאן במאמר שלפנינו.

שחיטה כשרה כדי למנוע צער בעלי חיים

לפני שניכנס מעט לעובי הקורה, נסביר שכל הלכות שחיטה מבוססות למעשה על מניעת צער בעלי חיים. המטרה של השחיטה היא לבצע את השחיטה במקום הכי פחות מכאיב לבעל החיים, כזה שיוביל לשחיטה מהירה של בעל החיים תוך שימוש בסכין מיוחדת שלא גורמת לכאב.

הכלים המיועדים לשם כך חייבים לעבור בדיקה לפני כל שחיטה מחדש. וזאת כדי לוודא כי אכן לא ייגרם כל כאב או צער מיותרים לבעל החיים כאשר סכין שאינה מתאימה, חלקה או משויפת דייה עשויה לפגום בשחיטה.

האם נגרם צער לעוף או לבהמה במהלך שחיטה כשרה?

כיצד לבצע שחיטה כשרה?

לתהליך השחיטה יש שורה ארוכה של הלכות וכללים. רק מי שאכן רכש את כל הידע הנצרך, הוא מכיר את כל ההלכות על בורין והוא כמובן נבחן על הכול ועבר את המבחן בהצלחה, הוא זה שיוכל לקבל את התעודה שמסמיכה אותו לעבוד כשוחט.

הלכות שחיטה הן הלכות מקיפות שמקורן בתורה אך לא כולן מופיעות בתורה שבכתב. חלק גדול מכל זה נלמד מתוך תורה שבעל פה.

5 דברים שפוסלים בשחיטה

כך לדוגמא, בגמרא מוזכרים חמישה דברים שפוסלים בשחיטה. חשוב לדעת את כל חמשת ההלכות הללו שמקורן הוא בתורה שבעל פה, כאשר חוסר ידיעה שלהם עלול להוביל לפסילה של הבשר ושל השחיטה כולה.

  1. שהייה – הפסקת פעולת השחיטה.
  2. דרסה – הפעלת כוח בתהליך השחיטה כאשר לוחצים עם הסכין ולא מבצעים את השחיטה על ידי הולכת והבאת הסכין, קדימה ואחורה.
  3. חלדה – שחיטה הנעשית על ידי החדרת הסכין בין הקנה והוושט וחיתוכם כלפי חוץ מצדי הצוואר. כמו כן כיסוי והסתרה של הסכין על ידי כלי או מטלית במהלך השחיטה. (השם חלדה הוא על שמה של החולדה שבוחרת לו מקומות נסתרים לשהות בהם.)
  4. הגרמה – שחיטה הנעשית שלא במקום השחיטה המדויק בקנה או בוושט.
  5. עיקור – קריעה או עקירה של הקנה והוושט ממקום חיבורם בלסת פוסלת את השחיטה. שימוש בסכין פגומה עלולה לקרוע את ה"סימנים" על כן חובה לוודא כי לא מדובר בסכין פגומה שהיא פוסלת את השחיטה.

אלו בעלי חיים כשרים לאכילה לפי התורה?

יש סימני היכר שאם הם קיימות בבעלי החיים. אם יש את הסימנים האלו בבעל חי אז יהיה כשר למאכל. חלקם רק לאחר ביצוע שחיטה כשרה.

סימני כשרות בבהמה:

סימני הכשרות האלו באים להראות לנו אלו בהמות אוכלות עשב. ולא חיות טורפות! מפני שמותר לנו לאכול רק בעלי חיים שהם לא טורפים.

  • מעלה גרה – בעלי חיים שמעלים גרה (מעלים בחזרה את המזון מהקיבה ולועסים שוב). זה סימן שהם בעלי חיים שאוכלים עשב, מפני שהעשב קשה לעיכול.
  • מפריסה פרסה שוסעה שסע – סימן זה מראה שהבעל חי יכול לטפס על סלעים. כדי למצוא עשב.

אלו הסימנים מהתורה שבכתב, יש עוד סימנים שמראים לנו איך לזהות בהמה שאוכלת עשב.

בעלי חיים שלא כשרים למאכל למראות הסימנים:

ישנם 4 בעלי חיים שיש להם את הסימנים אך הם לא כשרים למאכל. והם: גמל, ארנבת, שפן שהם מעלות גרה. ויש את החזיר שמפריס פרסה.

לימודי שחיטה לפי ההלכה

רוצים ללמוד כיצד לבצע שחיטה כשרה? מכון עליה. זו הכתובת שתיתן לכם את המענה המקיף והמושלם ואת כל מה שאתם צריכים כדי לקבל את ההסמכה כשוחטים. למידע נוסף לחצו על הקישור » קורס שחיטה.

קורס שחיטה
הכשרת הבשר תמונות מתוך קורס שחיטה מכון עליה
קורס שחיטה

אולי יעניין אותך לקרוא:

אולי תרצה לחזור לחלק מסוים במאמר?
פרטי המחבר
מכון עליה
מכון עליה
'מכון עליה' הנה מכללה המפיקה אלפי קורסים תורניים בנושאים: קורס הכשרת שוחטים, הכשרת מוהלים מוסמכים, הכשרת סופרי סת"ם, הכשרת רב מקדש בחופה והכשרת משגיחי כשרות ועוד המון סוגים שונים של קורסים בכל רחבי הארץ ובעולם.

השאר תגובה

מאמרים נוספים על מצוות שחיטה
כולנו יודעים כי באופן טבעי, מקום הגידול של העופות והתרנגולים הם בטבע. שם הם אמורים להתפתח, למצוא את מזונם, להטיל ביצים ולגדל את האפרוחים….
כמה עולה שחיטה פרטית? החלטתם ללכת על שחיטה פרטית, במאמר זה נסביר על התהליך של השחיטה. וכמובן כמה תצטרכו לשלם לשוחט… המשיכו לקרוא…
איך לומדים שחיטה? איך רוכשים את כל הידע הנדרש של הלכות שחיטה? ואיך מתחילים לעבוד כשוחטים מוסמכים? אז בדיוק לשם כך אנחנו כאן….
כלי נגישות
עדכוני המכון
העדכון האחרון מאת מכון עליה
נפתחה קבוצת וואטסאפ לסופרי סת״ם

אם אתם סופרי סת״ם ואתם מעוניינים למכור את המוצרים שלכם, תוכלו לעשות את זה בקבוצת הוואטסאפ הזאת.

גם אם אתם מעוניינים לרכוש תשמישי קדושה מסופרי סת״ם ישירות תוכלו לעשות זאת בקבוצת הוואטסאפ הזאת.

שנה טובה