הסמכת משגיח כשרות – איך להיות משגיח כשרות?

הסמכת משגיח כשרות

יש הרבה אנשים שמשתייכים לציבור הדתי והחרדי שרוצים להישאר ספונים בעולמה של תורה. אך מה לעשות שההכרח לא יגונה וצריך היום הרבה מאוד כסף כדי לחיות. הרבה מעבר למלגה המצומקת שמקבלים היום תלמידי הישיבות. במאמר זה נדבר על הסמכת משגיח כשרות.

האפשרות לרכוש מקצוע תורני היא אפשרות מעולה. כאשר באופן כזה אפשר להישאר בעולם התורני המוגן מפני הרוחות שברחוב. ועדיין להתפרנס ממקצוע שיש לו הרבה ביקוש ואפשרות לרווחים נאים במיוחד. (ראו – משגיח כשרות שכר).

אחד המקצועות המבוקשים ביותר וכך גם המתגמלים ביותר זהו המקצוע של משגיח הכשרות.

איך מקבלים המסכה למשגיח כשרות?

הרבנות הראשית לישראל היא זו שמסמיכה את משגיחי הכשרות לעבודה בתחום. לשם כך אמור המועמד, להיבחן ולהביע ידע נרחב בכל ההלכות הרלוונטיות שקשורות לנושאי הכשרות. זה כולל דיני שבת וחג, דיני כשרות, דיני בישול, הלכות התלויות בארץ וכן הלאה.

הרבנות הראשית דאגה להנגיש את כל המידע הנדרש בספר לימוד מיוחד. שמופץ בצורה דיגיטלית כאשר זה למעשה תוכנית הלימוד לקראת הבחינה למקצוע.

לאחר שהמועמד עבר את הבחינה בציון 'עובר'. הוא יכול להגיש בקשה לקבלת תעודת הסמכה מוכרת ורשמית. אותה הוא יקבל מטעם הרבנות הראשית לישראל.

ישנם שלושה מועדים בשנה בהם ניתן להיבחן. הזמנים מופיעים באתר הרבנות הראשית כמו גם באתר הבחינות שמתפרסם מעת לעת.

הנהלים לרישום לבחינה

  • גיל – החל מגיל 21 ניתן להירשם לבחינה. (20 ויום אחד במועד הרישום לצורך העניין נחשב גם כן כגיל 21)
  • המלצות ואישורים – הנבחן אמור להציג המלצה ואישור מטעם רב מוסמך כאשר זה יציין כי מדובר באדם רציני שראוי בהחלט לשמש כמשגיח כשרות.
  • צילום תעודת זהות – יש להגיש צילום תעודת זהות כולל הספח במהלך ההרשמה למבחן.

מה צריך ללמוד לקראת הבחינה?

חומר הלימוד לבחינה כולל:

  1. "רשימת סימנים" – מתוך ה"שולחן ערוך", שיילמדו עם פירוש "באר היטב".
  2. "מושגי כשרות" – מושגים הלכתיים בסיסיים שעל כל משגיח/ת כשרות לדעת אותם ולשננם.
  3. "נהלי הכשרות" – פרקים נבחרים מתוך החוברת 'נהלי הכשרות' של אגף הכשרות של הרבנות הראשית.
  4. אורח חיים – הלכות שבת: דיני שהייה חזרה והטמנה, אמירה לגוי, מבשל הלכות פסח: דיני הגעלת כלים.
  5. יורה דעה – הלכות מליחה, סימני בהמה טהורה, סימני עוף טהור, סימני דגים, הלכות תולעים, כשרות הביצים, בשר וחלב, הלכות תערובות, פת עכו"ם, בישולי גויים, חלב עכו"ם, דברים האסורים משום סכנה, טבילת כלים, הכשר כלים, הלכות יין נסך, הלכות חדש, הלכות ערלה, הלכות חלה, תרומות ומעשרות. יסודות ומושגי שביעית, ירקות בשמיטה (ספיחין), אוצר בית דין, היתר מכירה, איסור סחורה בפירות שביעית, ביעור פירות שביעית וזמנו, תרומות ומעשרות בשביעית, קדושת פירות שביעית וההנהגה עמם בשל ישראל ובשל נוכרי.

לאחר שמקבלים ציון 'עובר' יש להגיש בקשה לתעודת ההסמכה המיוחלת שתאפשר עבודה כמשגיח כשרות בפועל.

איפה כדאי ללמוד להיות משגיח כשרות?

ובכן אתם נמצאים בדיוק במקום הנכון… אנו במכון עליה הכשרנו במהלך השנים האחרונים עשרות אלפי בוגרי קורס משגיחי כשרות. והרוב המוחץ של תלמידנו עברו בקלות את הבחינות של הרבנות הראשית, ואף עוסקים במלאכת קודש זו בהצלחה רבה. למידע על קורס משגיחי כשרות לחצו כאן

אולי תרצה לחזור לחלק מסוים במאמר?
פרטי המחבר
מכון עליה
מכון עליה
'מכון עליה' הנה מכללה המפיקה אלפי קורסים תורניים בנושאים: קורס הכשרת שוחטים, הכשרת מוהלים מוסמכים, הכשרת סופרי סת"ם, הכשרת רב מקדש בחופה והכשרת משגיחי כשרות ועוד המון סוגים שונים של קורסים בכל רחבי הארץ ובעולם.

השאר תגובה

מאמרים נוספים על כשרות והשגחה
הקולה היא משקה פופולרי ברחבי העולם, לעיתים אנו נתקלים במשקה ללא סימן ההכשר המוכר, האם היא כשרה? הנה כל מה שאתה צריך לדעת על…
כלי נגישות
עדכוני המכון
העדכון האחרון מאת מכון עליה
תאריכים למבחני טוען רבני

לכל תאריכי מבחן טוען רבני במינהל בתי הדין לשנה הקרובה תשפ"ד- תשפ"ה (2024 למניינם)

שנה טובה