כמה תשובות בדבר: א. כיון שכתיבת ספר תורה עלותה גבוהה מאד לרבים, אין מחויבים להוציא סכום כזה (ולפעמים הוא יותר מחומש מנכסיו, עי' או"ח סי' תרנו) ב. כתב השאגת אריה (סי' לו') מכיון שאין אנו בקיאים בחסרות ויתירות (כדאיתא בקידושין דף ל') אין בידינו לקיים המצווה כהלכתה. אך רבים חולקים על סברא זו. ג. שיטת הרא"ש (הל' ס"ת סי' א') ונפסק בשו"ע (יו"ד סי' רע) שבזמן הזה עיקר המצווה היא בכתיבת וקניית ספרים שילמדו בהם (ועי' בב"י ופרישה שם).
באופן זה מקיימים את המצווה ונחשב כאילו כתב הקונה את כל הספר.
מקור: מנחות ל ע"א ויו"ד סי' רע', ואמנם יש הסוברים שצריך שיגיה דווקא אות שעל ידה יוכשר הספר לקרות בו (עי' רא"ש בתחילת הלכות ס"ת), אבל כל הראשונים לא הזכירו זאת, אלא שאם הגיה ותיקן אות בספר, יצא בכל אות שתהיה ואף שיש עדיין אותיות פסולות אחרות שצריך לתקנן.
עלתה לו הקנייה כאילו קיים כתיבת ספר תורה.
מקור: יו"ד סימן ער'.
לדעת רוב הפוסקים נשים פטורות ממצות כתיבת ס"ת, אולם אישה שרוצה לזכות במצווה זו אף שאינה חייבת בה יכולה לעשות כן, וע"י שתמנה סופר שיכתוב ס"ת עבורה מקיימת מצוה גדולה ושכרה גדול, וזוכה בזה לחיי העולם הבא בזכות שמסייעת ללימוד תורה, וכן זוכה עי"ז לעשירות (ירושלמי ביכורים פ"ג הל' ו'), וכן לאריכות ימים ושנים (יסוד ושורש העבודה שער הכולל פט"ו ופי"ז) וניצולים בזכות מצוה זו מעין הרע ולברכה בנכסים (עירובין דף סד, ב"ב נב וב"ק פז).
מקור: חינוך מצוה תרי"ג ומנח"ח שם, שאג"א סי' לה', שו"ת הרשב"ש סי' שכד', ספר חסידים תצו', בית הלוי ח"א סי' ו'.
תשובה: מותר.
לגבי מצוות כתיבת ספר תורה – לדעת רבים מהפוסקים אין מקיימים בזה את המצווה כיוון שהוא בשותפות.
מקור: יו"ד סי' רמ
מתעניינים בנושא כתיבת סת"ם? אנו מזמינים אתכם לקרוא על הקורס המקיף שלנו » קורס סופרי סתם. אנו במכון עליה הכשרנו אלפי בוגרים להיות סופרי סת"ם מוצלחים מהשורה הראשונה.
אולי יעניין אותך להמשיך לקרוא: