מי יכול להיות מוהל מוסמך?

מי יכול להיות מוהל מוסמך אשר לידיו תוכלו למסור בלב שקט את התינוק הרך? כדי שיבצע בו את הפרוצדורה הזו של ברית המילה. המדריך המלא
מי יכול להיות מוהל מוסמך

מצווה למול כל בן זכר בעם ישראל ביום השמיני ללידתו. בכל שנה נערכות בישראל כ – 70,000 בריתות. השאלה היא אל מי אתם אמורים לפנות כדי לבצע את ברית המילה? במילים אחרות – מי יכול להיות מוהל מוסמך אשר לידיו תוכלו למסור בלב שקט את התינוק הרך כדי שיבצע בו את הפרוצדורה הזו של ברית המילה.

הוועדה להסמכה ופיקוח על מוהלים

יש לנו בישראל את הוועדה להסמכה ופיקוח על מוהלים שהיא למעשה וועדה בינמשרדית. היא מורכבת מנציגים מטעם משרד הבריאות לצד נציגים מטעם הרבנות הראשית. כאשר יחד עם אלו שמסמיכים את המוהלים ואת הרופאים ביצוע בריתות מילה לצד פיקוח הדוק ובקרה אחר העבודה שלהם בפועל.

תמיד חשוב לבדוק לפני שפונים אל מוהל זה או אחר כי הוא אכן מופיע ברשימת המוהלים המוסמכים. וכי ההסמכה שלו הינה בתוקף.

מי ראוי להיות מוהל?

על פי ההלכה – "הכול כשרים למול". זה כולל גם אישה וגם קטן. עם זאת ברור כי במקום שיש ישראל שהוא גדול ויודע למול הוא יהיה קודם לכולם.

רבים טוענים שאין לאשה למול. בנוגע לגוי, גם אם הוא מהול, אינו יכול למול. עם זאת, במקרה והוא כבר מל את התינוק, אין צורך למול אותו שנית כלומר שאין צורך להטיף שוב דם מילה. יש כאלה שכן אומרים שיש לחזור ולהטיף דם מילה.

בכל מקרה תמיד ראוי לחפש מוהל שהוא ירא שמים, ובקי במלאכה כדי שיבצע את ברית המילה. אנו ממליצים לכם לבחור במוהל מוסמך עם תעודה שעבר קורס מוהלים. ובכך תוכלו להיות רגועים שבחרתם מוהל שיכול לתת מענה גם במקרה של תקלה במהלך הברית. מאחר והמוהל שהיה בקורס עבר גם הכשרה של עזרה ראשונה לתינוקות.

האם האב רשאי למול את בנו?

מצוות המילה היא בעצם על האב. כך שבמצב בו אבי הבן הוא מוהל מנוסה, ברור שיהיה זה הכי מהודר שהוא יבצע את הברית. יש כאלה הטוענים שבמצב כזה חובה על האב למול את בנו. ואל לו למסור את המצווה לידיים אחרות. גם במקרה בו הסב הוא מוהל, הוא גם יהיה קודם לכל מוהל אחר משום שבני בנים כבנים.

חשוב לציין. אם האב אינו מנוסה דיו בביצוע ברית מילה, לא כדאי שהוא יבצע את הברית. במילת בן ההתרגשות גדולה יותר ממילה אחרת כך שהאב עלול להגיע לידי טעות שבכך. הוא יצער את התינוק, יכאיב לו יותר ואולי אפילו יזיק לו חלילה. כבר אירעו מקרים רבים של נזקים לתינוק או השתהות בביצוע הברית. שהוביל לצער רב של התינוק רק בגלל שהאב התעקש למול את בנו. בלי שיהיה לו את כל הניסיון הנדרש. ברור שבמצב כזה אסור לאב למול את בנו ואף את הפריעה אסור לו לעשות כי היא קשה יותר מהחיתוך.

לקרוא עוד בנושא – אם לא מל האב את בנו מה הדין?

חמירא סכנתא מאיסורא

בורא עולם שציווה אותנו על הברית ציווה אותנו גם על שמירת הנפש. על כן, אם אין מוהל מומחה אין למול את התינוק אף אם המילה תידחה מהיום השמיני. עם זאת ברור שיש לעשות כל השתדלות להשיג מוהל ליום המיועד. כדי לקיים את המצווה בזמנה.

המשיכו לקרוא – מי יכול לבצע ברית מילה?

אולי תרצה לחזור לחלק מסוים במאמר?
פרטי המחבר
מכון עליה
מכון עליה
'מכון עליה' הנה מכללה המפיקה אלפי קורסים תורניים בנושאים: קורס הכשרת שוחטים, הכשרת מוהלים מוסמכים, הכשרת סופרי סת"ם, הכשרת רב מקדש בחופה והכשרת משגיחי כשרות ועוד המון סוגים שונים של קורסים בכל רחבי הארץ ובעולם.

השאר תגובה

מאמרים נוספים על ברית מילה
כלי נגישות
עדכוני המכון
העדכון האחרון מאת מכון עליה
תאריכים למבחני טוען רבני

לכל תאריכי מבחן טוען רבני במינהל בתי הדין לשנה הקרובה תשפ"ד- תשפ"ה (2024 למניינם)

שנה טובה