מה זה ניקור בשר על פי ההלכה?

מה זה ניקור? מדובר בהוצאת חלקי הבהמה האסורים לאכילה לאחר שחיטת הבהמה כדין. במאמר זה נרחיב על נושא הניקור לפי ההלכה, המשיכו לקרוא
מה זה ניקור

מצוות הניקור היא אחת המצוות החשובות ביותר והיא מחייבת עבודה מקצועית ומדויקת. מה זה ניקור? מדובר בהוצאת חלקי הבהמה האסורים לאכילה לאחר שחיטת הבהמה כדין. בדרך כלל הניקור כולל הוצאת החלב האסור לאכילה יחד עם הגידים האסורים מגוף הבהמה כאשר זה נעשה בעזרת דקירה וחיתוך עם סכין, בשלב שלפני המלחת הבשר לצורך ההכשרה.

הניקור צריך להיות ולהיעשות בעזרת אנשי מקצוע נאמנים. במיוחד כאשר מדובר בניקור האחוריים, או אז חשוב שהדבר יתבצע על ידי אדם שיש לו שליטה אבסולוטית בתחום הזה של כשרות והוא בקי בכל ההלכות. חשוב לדעת כי אין לסמוך על הטבח בכל מה שקשור לניקור הבשר היות והוא נוגע בדבר.

מה זה ניקור?

הניקור הוא בעצם תהליך אשר בו מסירים את החלב ואת גיד הנשה. אלו קיימים רק בבהמות. התהליך של הוצאת החלב הינו תהליך יחסית מורכב והוא נעשה על ידי דקירות וביצוע חיתוכים בעזרת סכינים ייעודיים. מדובר בקילוף, גירור וניקור.

חלקי הבשר האחוריים הינם מסובכים מאוד לניקור ועל כן מעדיפים שלא להסתבך עם העניין כאשר את הבשר הזה מוכרים לאנשים שאינם יהודים.

הניקור נעשה לאחר השחיטה כאשר אחר כך עורכים את הצלייה וההמלחה לצורך הכשרת הבשר לאכילה.

את הניקור מבצעים בשלושה מישורים:

  1. כלי הדם.
  2. חלב וגיד הנשה.
  3. עצב הרשת.

חשוב לציין! כי גם בחלקים הקדמיים קיים חלב שאותו יש לנקר טרם ההכשרה.

למעשה אפשר לומר כי כ- 60% מהפרה זה החלק האחורי של הבהמה, הוא נחשב כ- שופרא דשופרא של הבשר. בארץ קיים היום החלק – מרבק שהוא חלק אחורי בכשרות רבנות.

תורת הניקור
כל הזכויות שמורות ל'מכון עליה'

נגדיר מה זה למעשה פירוק ומה זה ניקור

פירוק – פירוק פשוטו כמשמעו. מפרקים את חלקי הבהמה.
ניקור – לאחר שהכול מחולק לחלקים, מנקרים חתיכה אחר חתיכה.

לצורך כך נצטרך ציוד המיועד לצורך העבודה כאשר מדובר בציוד יקר ויוקרתי במיוחד. עלות הציוד הנדרש לצורך ביצוע העבודה כמנקר, יש צורך במספר כלים בסיסיים.

הכלים הנדרשים למלאכת הניקור והפירוק

  • סכין קילוף.
  • סכין פירוק.
  • משחיז סכינים.

סרטון הממחיש את מלאכת הניקור

בסרטון ניתן לראות את תלמידי מכון עליה בביצוע מלאכת הניקור.

לימודי ניקור לפי ההלכה

למי מתאים לעסוק בניקור?

למעשה כדי לעסוק בניקור, חשוב לוודא כי מדובר באדם שיש לו את היכולת לבוא במגע עם דם בלי רתיעה.

הוא גם יתאים מאוד למשגיחי כשרות שמבקשים להרחיב את הידע שיש להם ואת ההכשרה הכללים שלהם.

כדאי לדעת כי בפועל אין היום אנשים שיודעים מה זה ניקור קל וחומר שהם לא יודעים לבצע את הניקור בצורה הנכונה על פי כל כללי ההלכה. בגלל זה מומלץ לכל מי שעוסק בשחיטה, כי ישקיע בלימוד יסודי ומקיף של כל הנושא הזה של מלאכת הניקור וזה יוביל לכך שהוא יוכל להשתכר היטב בהמשך, הן בארץ והן מחוצה לו.

איך לומדים על מלאכת הניקור?

הקורס מתנהל באופן מאוד בנוי ומסודר כאשר המטרה היא להקנות את כל הידע הנדרש בצורה מאוד יסודית.

לשם כך מביאים אל כל שיעור, חלק אחד של הבהמה – הכבש כאשר מתחילים דבר ראשון בפירוק. לאחר מכן עוברים לניקור.

מי יכול לעבוד כמנקר?

כדי לעבוד כמנקר, אמור התלמיד לעבור מבחן אחרי שלמד את כל הנושא ואת הסוגיות הקשורות לכך לעומק כאשר לאחר מכן הוא יקבל את תעודת ההסמכה הנכספת.

קורס ניקור במכון עליה

אנחנו במכון עליה השקענו רבות בייסוד וביסוס קורס ניקור. זהו קורס מיוחד לתחום הזה של ניקור מתוך מטרה לייסד אותו בקרבנו ולהפיץ את המודעות בנושא החשוב כל כך בדת היהודית.

אצלינו נהנה כל תלמיד מליווי צמוד בכל מהלך הקורס, מתוך מטרה לעקוב אחר ההתפתחות של כל התלמידים. כך שאפשר להבטיח כי כל תלמיד אכן יוכל לסיים את הלימודים בהצלחה ואף ליהנות מתעודה יוקרתית בהתאם. תעודה שתפתח עבורו שערים למקומות עבודה נחשבים ורווחיים.

מכון עליה רואה לעצמה שליחות להכשיר בני תורה למנקרים מוסמכים כדי לזכות ולהאכיל בני תורה בבשר מהודר וכשר שינוקר על פי ההלכה שמסורה לנו מדורי דורות. בגלל שישנו חסר במנקרים טובים, מדובר בהחלט במקצוע עם פוטנציאל משמעותי.

» תמונות מהמתרחש בקורס ניקור של מכון עליה «

אולי תרצה לחזור לחלק מסוים במאמר?
פרטי המחבר
מכון עליה
מכון עליה
'מכון עליה' הנה מכללה המפיקה אלפי קורסים תורניים בנושאים: קורס הכשרת שוחטים, הכשרת מוהלים מוסמכים, הכשרת סופרי סת"ם, הכשרת רב מקדש בחופה והכשרת משגיחי כשרות ועוד המון סוגים שונים של קורסים בכל רחבי הארץ ובעולם.

השאר תגובה

מאמרים נוספים פעולת הניקור
במקצועות ההלכה יש מגוון סוגי לימוד. חלקם ההסמכה ניתנת ע"י הרבנות הראשית. חלקם הסמכה ע"י רב ומורה הוראה וחלקם אינם צריכים סמיכה כלל ונפרטם:…
כלי נגישות
עדכוני המכון
העדכון האחרון מאת מכון עליה
נפתחה קבוצת וואטסאפ לסופרי סת״ם

אם אתם סופרי סת״ם ואתם מעוניינים למכור את המוצרים שלכם, תוכלו לעשות את זה בקבוצת הוואטסאפ הזאת.

גם אם אתם מעוניינים לרכוש תשמישי קדושה מסופרי סת״ם ישירות תוכלו לעשות זאת בקבוצת הוואטסאפ הזאת.

שנה טובה