שאלה זו נפוצה לצערנו בקהילות מסוימות בחו"ל, וכן בארץ ישראל בקהילות של בעלי תשובה, שמשפחתם הקרובה מחללת שבת רח"ל, ונשאלת השאלה האם כשיוצאת הברית בשבת עדיף לדחות כדי שלא יגרם חילול שבת?
כמו שחז"ל ביטלו מצות שופר ולולב בשבת מכלל ישראל, מחמת החשש דשמא יעבירנו ד' אמות ברשות הרבים.
ומאידך גיסא יש לומר שרק לחז"ל יש כוח לבטל מצוה, ואין לנו אלא לקיים מה שמוטל עלינו, והלעיטהו לרשע וימות, ובשו"ת יביע אומר [ח"י או"ח סי' ל"ב] דן בשאלה זו וכתב לרבני הקהילה בברזיל שאם יש כוח בידם יתקנו תקנה זו למגדר מילתא, אולם היינו דווקא כשתיקנו תקנה זו ולא כשאדם פרטי נמצא בסיטואציה כזו,
הגאון ר' שמואל הלוי וואזנר זצ"ל כתב בשו"ת שבט הלוי [ח"ד סי' קל"ד אות ד'] שכתב שצריך לדחות את הברית, כדי שלא יחללו האורחים שבת, וכן פסק בשו"ת מנחת יצחק [ח"ג סי' ל"ה],
אולם הגאון ר' משה פיינשטיין זצ"ל כתב בשו"ת אגרות משה [חיו"ד סי' קנ"ו] שיעשה את המילה בשבת, ואין צריך לחשוש לחילול שבת, וכך פסק בשו"ת ציץ אליעזר [ח"ו סי' ג'] שיעשו הברית בשבת.