דברים שלא מעכבים את הברית

מוהל מוסמך

אינקובטור

אם הסיבה שהתינוק היה באינקובטור היא בשל קושי נשמתי וכד', התינוק נקרא חולה בכל גופו וצריך לחכות שבעה ימים. לעומת זאת, אם שמו אותו מעט זמן לצורך חימום הוא לא נחשב חולה ואפשר למול בזמן .

היפוגלקמיה (חוסר סוכר בדם) נחשבת לחולי בכל גופו. אם התינוק נולד ב12:00 בצהרים והיה באינקובטור עד

16:00 בצהרים, נמול אותו שבוע לאחר מכן רק אחרי 16:00. 

אנטיביוטיקה

אם התרופה נלקחת לשם טיפול מניעתי והתברר בדיעבד שלא היה זיהום אז אין צורך לחכות כלל, כיוון שלא נחשב כחולה. אך אם לוקח אנטיביוטיקה בשל חולי צריך לחכות שבעה ימים מהמנה האחרונה .

אנמיה

עבור ערכי המוגלובין של פחות מ10.00 לא מלים, אך התינוק לא נחשב לחולה בכל גופו. אם היה לו המוגלובין כה נמוך עד שקיבל עירוי דם זה נחשב כחולי בכל גופו. בכל מקרה זהו מצב נדיר. 

אשך טמיר

בזמן שטרם הלידה האשכים מצויים אצל העובר באזור הבטן התחתונה של התינוק, אחד מכל צד. הם נודדים דרך התעלה האינגווינלית לשק האשכים. לפעמים הם לא נודדים בזמן הלידה אלא רק לאחריה (בדרך כלל זה רק אשך אחד), ואז נראה שבשק האשכים יש רק אשך אחד. רואים את זה הרבה (זה גם יהיה כתוב במכתב שחרור). בכל מקרה זה לא מעכב את הברית, ההורים ישאלו על זה וחשוב להכיר את זה .

הידרוצלה

זהו מצב של מים בשק האשכים שייספגו לבד בהמשך. צריך להיזהר שלא לחתוך את השק – לא בזמן החיתוך ולא לאחריו.

הרניה/קילה/שבר

אם התעלה האינגוונלית פתוחה, חלק מהמעי נכנס לתוך השק ואז לפעמים נראה בליטה במפשעה של התינוק, במיוחד כשהוא מעלה את הלחץ בבטן, למשל בעת בכי. מקרים אלה דורשים ניתוח, אבל לא דוחים את הברית בדרך כלל.

היפוספדיס

היפוספדיאס זהו מצב פתולוגי כאשר הנקב של השופכה נמצא בחלקו התחתון של הגיד ולא באמצעו.[1] ישנם כמה דרגות של היפוספדיס, ואם זהו לא מצב חמור והחלק נמצא באזור העטרה אפשר לערוך ברית כרגיל.

במקרים כאלה, באזור העליון קיימת עורלה עד הסוף, ובחלק התחתון של קצה הגיד הערלה לא מגיעה עד הסוף, כעין חצי עיגול. ברית כזו דורשת מוהל מנוסה.

ישנן שתי אפשרויות: או לגזור עם מספרים, או שבמקום לתפוס רגיל תופסים רק מלמעלה, שמים מגן, חותכים ולאחר מכן גוזרים את השאריות. לפני הברית יש להגיד להורים שברית זו לוקחת זמן. כל האמור לעיל מדובר בהיפוספדיס קל בלבד. 

במקרים של היפוספדיס חמור, מעבר לחוט הסובב, צריכים את עור הערלה כדי לשחזר את צינור השתן ולכן הברית תידחה.[2] 

אפיספדיס

אפיספדיאס זהו מצב פתולוגי כאשר הנקב של השופכה נמצא בחלקו העליון של הגיד ולא באמצעו.[3]

המופיליה

המופליה A או B[4] (חוסר של פקטורי קרישה 8 או 9). אם יודעים על מחלה

זו עורכים ברית בבית חולים תוך הזרקת גורם הקרישה החסר. אם לא ידוע על מחלה זו, עלול להיות דימום מסיבי אחרי הברית, ולכן אם המוהל לא מצליח לעצור את הדימום יש להתפנות באופן מידי לבית חולים .

הצטננות ושאר מקרים המסופקים

איך מגדירים מתי התינוק חולה כך שלא ניתן למול אותו ומתי המצב לא נחשב לחולי שדוחה ברית? השאלהמתבטאת למשל במקרה של תינוק שיש לו שבר עם גבס. מהי ההגדרה בכל המקרים הללו ?

הכלל בכל המקרים המסופקים הללו הוא שתינוק שיש לו צער אסור להוסיף לו צער על הצער שיש לו. לפי זה נדון בכל המקרים הללו: שבר- לאחר מספר ימים מועט כבר לא כואב לו, ולכן מיד לאחר המכה הוא מצטער ונחשב חולה, אך לאחר מספר ימים הוא כבר רגוע ואפשר למול.[5] 

חום

בתינוק שחלצתו חמה (=חום) מחכים שבעה ימים מעת לעת. מה נחשב חום? 

מ38 מעלות לכולי עלמא נחשב חולה בכל גופו ולא נמול אותו. מ37.5 מעלות כבר נחשב לחולה ולא נמול אותו. בין 37.5-38 מעלות לדעת הרב אוירבעך נחשב כחולה באחד מאבריו, אולם לדעת הרב אלישיב והציץ אליעזר גם בטווח הזה הילד נחשב כחולה בכל גופו ולכן בכל מקרה שכזה כדאי להתייעץ עם רב מה לעשות.[6]

בספרים כתוב שלפעמים החום של התינוק עולה מסיבה צדדית כגון נסיעה ארוכה או קור. אם ברור שזו הסיבה והחום חוזר לרמה תקינה לאחר שהגורם חולף ועובר, המצב לא נחשב כחולי ונמול אותו בזמנו. 

היפותרמיה 

תינוק שהגיע למצב שטמפרטורת גופו הינה פחות מ36 מעלות נחשב לחולה בכל גופו ולכן נמתין שבעה ימים מעת לעת עד שנמול אותו. לרב היה מקרה של תינוק שבמשך כמה שעות חום גופו היה 35.9 אחרי מקלחת והכניסו אותו לאינקובטור. במקרה הזה החום ירד בגלל המקלחת ולכן לא נחשב כחולי בכל הגוף .

תת משקל  בספרות הרפואית ניתן למול רק כאשר משקל התינוק גדול מ2.500 קילו, אך בפועל אין בזה קו חותך וכל מקרה נידון לגופו. ניתן לאמוד את משקל התינוק בלידה על בסיס משקל הילד ביום השמיני.

למעשה, פוסקים רבים אומרים שניתן למול גם במשקל 2.200 קילו, ובתנאי שמצבו הבריאותי תקין – כך דעת הרב אלישיב .החזו"א אומר שבשולחן ערוך לא הוזכר פרמטר של משקל ולכן אם התינוק בריא אפשר למול .

אם הברית לא בזמנה, מכל סיבה שהיא, לא מלים עד שהתינוק יגיע לבריאות טובה ולמשקל 2.700, כיוון שאם כבר דחינו חשוב לראות שהוא מתחזק ורק אז נמול אותו. חשוב לא להתייחס למשקל באופן פרטני, אלא לבחון את כלל הגורמים.

כדאי לקרוא גם:


[1] שכיחות ההיפוספדיס היא 1 ל175 תינוקות, רובם בדרגה קלה. 
[2] הרבה פעמים הרופאים אומרים לעשות ניתוח רק מבחינה אסטית לכן כדאי ללכת לאורולוג דתי, שייקח בחשבון גם את הנושא ההלכתי.
[3] שכיחות האפיספדיס היא 1 ל40 אלף לידות.
[4] ראה הרחבה בנושא בעמ'…
[5] האמא יכולה להגיד אם הוא מצטער אם האמא לא יודעת- נשאל את הרופא .
[6] למאן דאמר שזה חולי בכל הגוף נספור שבעה ימים מעת מאז שהחום חוזר לרמה התקינה.

אולי תרצה לחזור לחלק מסוים במאמר?
פרטי המחבר
מכון עליה
מכון עליה
'מכון עליה' הנה מכללה המפיקה אלפי קורסים תורניים בנושאים: קורס הכשרת שוחטים, הכשרת מוהלים מוסמכים, הכשרת סופרי סת"ם, הכשרת רב מקדש בחופה והכשרת משגיחי כשרות ועוד המון סוגים שונים של קורסים בכל רחבי הארץ ובעולם.

השאר תגובה

מאמרים נוספים על ברית מילה
כלי נגישות
עדכוני המכון
העדכון האחרון מאת מכון עליה
נפתחה קבוצת וואטסאפ לסופרי סת״ם

אם אתם סופרי סת״ם ואתם מעוניינים למכור את המוצרים שלכם, תוכלו לעשות את זה בקבוצת הוואטסאפ הזאת.

גם אם אתם מעוניינים לרכוש תשמישי קדושה מסופרי סת״ם ישירות תוכלו לעשות זאת בקבוצת הוואטסאפ הזאת.

שנה טובה